Herra,
en ole paha, vaikkei minulta puuttuisi syitä olla. Näin sanoo
Pascual Duarte Celan kirjassa Pascual Duarten perhe, sen ensimmäisen
luvun ensimmäisessä lauseessa. Pascual oli likainen mies. Hän ei
tahtonut tahria itseään vedellä, vaan teoillaan, joita ei
pyydellyt anteeksi, sillä ne olivat muiden aiheuttamia.
Herra,
en ole paha, vaikka tunnen itseni pahaksi, voisin aloittaa tämän
puolustukseni, jos haluaisin, mutta se, että minusta tuli paha ja
hirveä ihminen, vaikka halusin tulla hyväksi, ei johdu minusta, se
johtuu ihmisistä, joita en huomioinut ja huoltanut tarpeeksi, vaikka
he olivat ystäviäni.
Täällä
me vaellamme maapallon kaltevalla pinnalla, toinen toisestamme mallia
ottaen. Missä on oma elämämme? Ja sen alkuperäinen ja
ainutlaatuisen vilpitön ja puhdas pyrkimys hyvään? Miksi saamme
uida kyyneleissä, sen jälkeen kun joku kadottaa elämänsä meidän
huolettomuutemme takia?
Hyvyytemme
katoaa matkalla. Olen surullinen kertojanne. Kaksi hahmoa olen
luonut, toinen Han, toinen Hun. Loin heidät kuvatakseni millaista
voisi oikea elämä olla. Ajattelin tehdä heistä onnellisia,
toistensa puolesta itsensä uhraaviksi, mallikappaleiksi, jotka
korostavat elämän pyhyyttä ja suurenmoisuutta. Mitä vielä.
Ensin
katosi Han. Arvelen, että hän lähti etsimään vapautta. Sitten
lähti Hun. Arvelen, että hän lähti etsimään henkilöä nimeltä
Han. Tai sitten hän etsii koko ajan, niin kuin minäkin, kertojanne,
vain itseään. Elämämme loppuun asti kierrämme rataa itsemme
perässä. Miten huvittavaa. Niinkö?
Hun
ja Han. Vähällä, etten lähtenyt heidän peräänsä. Sen esti
laiskuuteni. Laiskuus on ainoa vahvuuteni. Olen siitä ylpeä. Miten
monta huonoa tekoa on jäänyt tekemättä laiskuuteni takia.
Ilahduttavan monta! Miten monta lasinkirkasta, mutta tuhruiseksi
kuivunutta kyyneltä olen vuodattanut vain sen takia, että olen
ollut liian ahkera. Luoja sen tietää. Yksikään kyynel ei ole
mennyt hukkaan. Säilytän niitä lasipurkissa, jossa on tiivis
kansi.
Toista
on sentään säilyttää kyyneleitään, kuin omaa varvastaan, niin
kuin ystäväni Seraffi teki. Hän sai leikkaavan kirurgin
ympäripuhuttua ja he tekivät sopimuksen, että kun liikavarvas
Seraffin vasemmasta jalkaterästä, pikkuvarpaan vierestä, oli
irrotettu, kirurgi pudottaisi sen Seraffin tuomaan puhtaaseen
lasipurkkiin ja lorauttaisi klorofeenia, vai olisiko ollut pirtua, päälle. Ja niin tapahtui.
Seraffi säilytti samanlaista tyhjennettyä ja puhtaaksi pestyä
sillipurkkia missä kyyneleeni nahkeaksi levinneenä kerroksena
kuvitteellisena muistona tekemistäni tyhmyyksistä lepäsivät
kirjahyllyssä, asunnossaan television päällä, ihan oikeasti. Aina
kun näin sen ylimääräisen varpaan lilluvan siinä, kirkkaassa
nesteessä, minua puistatti ja muistin omat tyhmyyteni. Mutta
Seraffille se oli ylpeilyn aihe ja voiton merkki.
Seraffi,
Seraffi, kuinka paljon kyyneleeni lisääntyivät, ei ahkeruuden vaan
surun takia, jota tunsin, kun sillä tavalla kuolit hukkumalla
uima-altaaseen saunamatkallasi. Minun olisi pitänyt istua silloin
lauteella mukanasi ja laskeutua altaaseen seuraksesi, niin kuin olit
pyytänyt. Mutta olin matkoilla, enkä voinut estää hukkumistasi.
Seraffi, anna minulle anteeksi! Matkan voi aina peruuttaa, mutta
ystävyyttä ja kuolemaa ei ollenkaan, tai ainakin hyvin harvoin.
Seraffi, älä vihaa minua. Äläkä sinäkään Anni, sinunkin
kuolemasi lepää niskassani. Sekin olisi ollut helppo estää
pelkästään istumalla vieressäsi yksiössäsi aseman laidalla,
silloin kun sinulla oli paha olla ja tunsit olosi liian yksinäiseksi jaksaaksesi elää. (Ja minulla omat puuhat kesken.)
Kuolemasi teki minut laiskaksi. Kun ei tee mitään todellista, ei
voi mikään jäädä kesken. Ajattelua ei ikävä kyllä voi estää.
Mitä enemmän yrittää, sitä enemmän ajatukset melskaavat ja
surisevat pään sisällä.
Helppo
kuvitella kaikki ihmiset kulkemaan maapallon kaltevalla pinnalla
peräkkäin etsimässä itseään, joukkona, suurena laumana, mutta
aina yksin. Kohtalo kulkee edellä. Seuraamme sitä varjona. Jos joku
erottuu joukosta, se on hänen onnensa tai onnettomuutensa. Jos joku
sulautuu joukkoon ja luulee olevansa turvassa, ei se auta. Aina joku
putoaa. Ja jos joku löytää itsensä se voi olla liian myöhäistä.
Harva löytää etsimänsä. Voimme törmätä mitä ihmeellisimpiin
ilmiöihin, tavaramassoihin, kuolleisiin eläimiin, tallaantuneihin
kasveihin, mutta mitään todellista on vaikea löytää. Kaikki
pelkkää kuvittelua.
Mutta
ei pidä menettää toivoa. Odottaessani, että Han ja Hun palaavat,
sillä totta kai he palaavat, eivät he minnekään ole kokonaan
voineet kadota, kyllä nälkä porsaan kotiin ajaa, äiti sanoi,
palaan minä, kertoja, elämäni alkulähteelle, joka löytyi
hyllystä Sianhoito-oppaan ja Välskärin kertomusten välistä.
Sininen, ohut kirja, kovakantinen. Vähän haalistunut. Kaikki
merkinnät siinä kuin kartassa, joka alkaa mustasta pisteestä ja
päättyy mustaan pisteeseen. Ehkä ne antavat suuntaa tähän
hetkeen. Ne ovat kuvia lapsen mielen sisältä. Siitä vähän (ehkä) ensi
kerralla, elleivät Han ja Hun, tai edes toinen heistä saavu
yllättäen sotkemaan suunnitelmia.
Kitkutellen,
kitkutellen täällä kuljetaan. Aloitetaan ensimmäisistä
kirjaimista, joka ovat paperilla. Kovin epätasaisia ja puutteellisia niiden täytyy olla. Mutta kenelläpä eivät kirjaimet ole aluksi
horjuneet synnyttyään tähän maailmaan pitkäraajaisen vasikan
tavoin, maahan välillä lysähtäen, siitä voimaa keräten. Ja
ennen pitkää tuo vasikka kasvaa. Se ei tarvitse enää viivoja
avukseen, eikä muista milloin ja missä mikin tapahtuu. Mutta jos
siitä löytyy mustaa valkoisella, se auttaa muistamaan. Katsotaan.
Avaan
kirjan jonka nimi on Särkynyt sydän.
Ensimmäisellä
lehdellä on merkintä: Ma-ti on hul-u. Hy-vää yö-tä o-ma
mi-nä.
12 kommenttia:
Sun blogishan vaikuttaa tosi mielenkiintoiselta. Mä tuun takas paremmalla ajalla. Mun pitää tästä alkaa pikku hiljaa vetäytymään yöpuulle. Joten tää oli vaan tällänen pikavisiitti. ;)
Ihastuin blogiisi ansikaynnilla! Loysin tanne Itkupillin kautta. Kaypas sivuillani, siella on sinulle yllatys!
itKuPiLLI ja Tarja!
Ai kun kiva kun olette täällä, tuotte iloa tullessanne. Täällä paistaa tänään aurinko, sekin hymyilee. :)
Tuntuu hassulta, kun itKuPiLLi puhuu nukkumaan menosta, kun täällä vasta jotkut heräilevät. Mutta niinhän se on. Täällä päivä, siellä yö ja kohta toisinpäin. Me mennään täällä nukkumaan kun siellä herätään.
Ja nyt kipin kapin katsomaan yllätystä Tarjan blogiin! Juoksen oikein. Pian tavataan...
Sinä kirjoitat niin koskettavasti ja rehellisesti. Surullinen kertoja.
Se on tosiaan jotenkin surkuhupaisaa, että etsimme itseämme koko elämämme. Lähelle on kaiketi kaikista vaikeinta nähdä.
Krjailijatar,
kun viimeksi kirjoitin sinulle kommenttia blogiisi, iski minuun paha henki. Oikein tietoisesti yritin luoda varjoa kaikkien teidän puheenvuorojenne päälle. Mutta olisihan minun pitänyt tietää mitä tapahtuu, jos lisää kontrastia: positiivisuus senkun kirkastuu! Tein siis teille tavallaan hyvän teon.
Ja en minä mitään sivu suuni puhunut. Oltiin yksissä avajaisissa, ja siellä minua alkoi hermostuttaa, kun piti puhua small talkia, niin suustani tuli pelkkiä sammakoita! Päätin, että en lähde pitkään aikaan minnekään ihmisten ilmoille. Niin hävetti.
Peikolta pöö. Se luulee, että kertojat, vaikka eivät esiinnykään kaikkitietävinä, ovat useinkin sellaisia. Niin on ehkä Hunin ja Hanin kertojankin johdalla. Siihen viittaa myös lakoniset (peikon miälestä) ajatukset tisen kuomemisesta kannetusta vastuusta ja ihmisen ikuisesta yksinäisyydestä. Mistä sellainen tieto muuten olisi tullut, jollei olisi kaikkitietävä?
p.o. "toisen kuolemisesta" (peikko on huoleton kirjoittaja :) ja sen sormet ovat hirmuisen paksut ja muutenkin vähän villit.
Kyllä paha henki saa välillä iskeä ja pitääkin iskeä! Vaikka olen omasta mielestäni ihan positiivinen ihme, en kestä jos kaikkea vain hymistellään, kyllä pitää osata sanoa ei, eikä kaikesta tarvitse tykätä. Eihän :)
Isopeikko,
oon antanut kertojalle vapauden sekaantua omana itsenään tähän jutusteluun, joten henkilöitä piisaa joka lähtöön. Voisi sanoa "minä ja muut".
Ylimääräisenä henkilönä (ohjaajana) on kyllä koko ajan vaikuttamassa Neiti Aika, joka kyllä huolehtii siitä, että varsinaiselle mieliharrastukselle Kirjoittamiselle annetaan vaan rippeitä, eli se, mitä muut Tehtävät jättävät käyttämättä. :)
Kirjailijatar,
olen samaa mieltä. Kaikki liika on pahasta.
Mutta toisaalta: jos kokee jonkun asian hyväksi, turha sitä on pistää matalaksi vain sen takia, että on huonolla tuulella, tai että toisetkin ovat siitä pitäneet. Eikö?
Ymmärrän hyvin esim. sinun kommentoijiasi, jotka hurmaantuvat kuviisi ja teksteihin, joita kirjoitat.
Itse olen yhtä ihmeissäni varsinkin juuri niistä teksteistä, jotka ovat runollisen kauniita, tarpeeksi lyhyitä ja kuitenkin yllättävän sisältörikkaita.
Silloin kun olet parhaimmillasi, ne ovat hyvän kirjailijan tekstejä, sille ei voi mitään.
Aina, jos joku kirjoittaa hyvää tekstiä, sitä on mukava lukea. Tulee hyvä mieli. Se ilahduttaa. Vaikka se olisi surullistakin.
Oltiin nyt illalla uuden musiikin konsertissa, ja ensimmäistä kertaa nautin, kun esim. sello, joka soi korvissa tavallisesti kauniisti soljuen kuten Järnefeltin Kehtolaulussa, nyt yhtäkkiä heittäytyikin ilkeäksi. Puhkui, huokaili ja sihisi (raivostuneena). Sekin minua ilhdutti kun se välillä valitti ja itki. Se tuntui kovin inhimilliseltä.
Ja entäs piano, joka heittelee tavallisesti ilmaan biljardipalloja, alkaakin imitoida mustaa pilveä, joka ropisee ukkossateena alas. Sitäkään ei voinut vastustaa.
Kääntyköön Chopin haudassaan ja potkikoon luurankojaloillaan, jos pystyy, mutta uusi musiikki oli minusta, hänen ystävästään, innostavaa ja raikasta kuultavaa. Vaikka eka kertaa oikeastaan "ymmärsin" sitä.
Tätä minäkin mietin usein, mutta niin turhaan... Hieno juttu tämä miettii yhtä surullinen kertoja ja surujen kantaja..
Mustis, kiva kun olet vieraillut täällä blogissani. Kiitos sinulle. Kävin vastavierailulla ja huomasi, että meillä on paljon samansuuntaisia ajatuksia.
Lähetä kommentti