2.6.2016

ALASTON TOTUUS (elämää osa 3/3 )






Jos olet sattumalta nähnyt kadulla naisen, joka onnellinen hymy huulilla työntää lastenrattaita, voi olla, että se olen minä. Ehkä olet pannut merkille hänessä jotain tuttua, jonka perusteella yhdistät hänet Brunoon, mieheen, josta oli joku aika sitten puhetta? Jos, niin voin sanoa: Olet oikeassa. Olen nimittäin hänen vaimonsa, Emma Kalvman, os. Kuttu. Voisimme sanoa: Hauska tavata!

Oikeastaan - pitää heti korjata - en tunne itseäni enää vaimoksi. Siitä on jo aikaa, kun Bruno lähti toisen naisen mukaan, eikä häntä ole sen jälkeen näkynyt. Nykyisin olen yksinäinen nainen, jolla on kuin kohtalon oikusta lapsi. Vieläpä oma lapsi, sillä se on lain ja asetusten mukaan minun huostaani uskottu. Minun tehtäväni on kasvattaa hänet, tämä kultajyvänen josta olen ylpeä, aikuiseksi. Luoja tietää, miten tärkeäksi koen tehtäväni. Sillä lapsesta, jota rakastetaan, tulee harvoin murhamies tai muuten epäonnistunut yksilö, rakkaus on se elementti, jota pienokaiset tarvitsevat. Siitä he elävät ja imevät itseensä uutta rakkautta yhtä tehokkaasti kuin mehiläiset keräävät hunajaa, josta tosin harvoin saavat itse nauttia, sillä suurin osa heidän työnsä tuloksesta, samoin kuin rakkaudesta, leviää toisten iloksi ja hyödyksi.

On yksi asia, joka minua heikkoina hetkinä häiritsee, joskus jopa viiltää sisuksia. Se liittyy elämään Brunon lähdön jälkeen, sen seurauksiin. Sitä kautta myös tähän lapseen. Jos kerron siitä, se saattaisi helpottaa oloa. Tiedän, minusta puhutaan sekä hyvää että pahaa, niin kuin yleensä hmisistä puhutaan. Niistä puheista ei kannata välittää. Ne ovat vain tuulikanteleen soittoa. Ihmiset puhuvat omia näkemyksiään asioista pukemalla ne itsensä kaltaisiin vaatteisiin, kaikenlaiset rievutkin kelpaavat puheiden peitoksi.

Alaston totuus minun ja tämän lapsen kohdalla on, että minulla oli sormet pelissä, joka tähän hetkeen johti. Luoja antakoon sen minulle anteeksi, jos katsoo sen pahaksi.

Tuossa maalauksessa, joka on seinälle ripustettu, näen itseni. Soikea pää vinossa, ruumiinosat perusmuotoja, kaikin tavoin abstrakti olio, vähän omituinen. Kaikki oleellinen minusta on siinä kuvattu. Mutta vaikka vaikutankin yksioikoiselta, jollainen olin varsinkin sen jälkeen kun Bruno oli elämästäni poistunut, ei minusta rakkaus ole minnekään kadonnut. Se seurasi ensin Brunoa ajatuksina ja kaipauksena, ja siirtyi hänestä lapseen, jota työntelen päivittäin ulkosalla, valon hitaan tulvan alla.

Ulkosalla, valon hitaan tulvan alla! Siinä sanoja, joista saan voimaa. Se on kauniisti sanottu. Luin sen eräästä kirjasta, ja se painui heti mieleeni.

Kaipaat ehkä selitystä nykyiseen olotilaani. Mietin, kuinka sen voisi muutamalla sanalla kertoa kun siihen sisältyy monta eri maailmaa!
Voin yrittää. Mutta jos jotain jää uupumaan, saat sen itse lisätä.

Ensimmäinen maailma: Bruno ja minä. Bruno kaipasi vapautta. Minä kaipasin lasta. Kumpikin epäonnistui toiveissaan. Bruno koki itsensä vangiksi. Minä en saanut kokea synnyttämisen onnea. Syy oli minussa. Se    paljastui karvaana, kun tartuin riuskoin ottein asioihin, jotka näyttivät kulkevan väärää latua.

Jaksatko kuunnella?

No. Toinen oli Brunon maailma. Bruno oli onneton. Hän kaipasi vapautta. Olin este hänen villille tahdolleen ja mielikuvitukselleen. Näin hänen ilmeistään, että olin hänelle vain vanginvartija. Ja että hän kärsi. Vapaus pakeni häntä, vaikka hän yritti sen saavuttaa. Hän yritti etsiä ratkaisua omalla tavallaan. Kun se ei onnistunut, hän pettymystä purkaakseen rankaisi siitä minua. Käytti minua hyväkseen. Hän kehitti oman tapansa ärsyttää. Hän tiesi toiveeni. Niinpä hän usein täytti asiaan kuuluvat aviomiehen tehtävät tunnollisesti, mutta öisin. Hän valitsi tarkkaan ajan. Juuri, kun olin jo syvässä, ihanassa unessa, jossa pikku veitikkaiset temmelsivät ympärilläni ja kuulin huutoja, äiti, äiti! Bruno tökkäsi minut hereille, törmäsi päälle ja alkoi rajusti syöksynsä sisääni tiuhassa tahdissa, hengitti kiivaasti, huohotti, voi sitä menoa, odotin hetkeä jolloin kaikki hiljeni ja Bruno vavahteli ja hänen suustaan kuului syvä, tyytyväinen huokaisu. Sen jälkeen hän irrotti itsensä minusta ja makasi selällään vähän aikaa voipuneen, mutta onnellisen näköisenä. Bruno kulta!

Ei, ei se paha ollut, ei ollenkaan. Enkä minä valita. Välillä se tuntui oikein mukavalta, ja ne olivat tärkeitä, hyviä hetkiä elämässämme. Tosin ilman tuloksia. Bruno oli edelleen vankilassaan. Olimme edelleen lapsettomia. 

Kun tämän oivalsin, aloitin tositoimet. Tajusin, että oli olemassa myös kolmas maailma: Toiset ihmiset.

Bruno kärsi yksinäisyydestä. Yritin houkutella häntä olemaan läsnä kun kutsuin naisystäviäni päiväkahville. Ihania ihmisiä, virkanaisia, osa edustusvaimoja, kaikki hyvätapaisia, kauniisti käyttäytyviä ja ystävällisiä, eräs heistä erityisen herttainen.

Bruno suostui pyyntööni. Ei mennytkään istumaan huoneeseensa yksin, niin kuin tavallisesti, vaan tuli joukkoomme. Mitä siitä seurasi, kehtaanko edes kertoa... No. Totuus esiin!

Kokemattomana osallistujana naisten yhdessäoloon, Bruno ei näyttänyt alkuunkaan tajuavan miten tarkan, näkymättömän kaavan mukaan naisten kutsuissa kahvipöydän ympärillä istutaan. Tai sitten hän käyttäytyi tahallaan niin kuin hänelle ei olisi koskaan opetettu alkeellisimpiakaan pöytätapoja! Hän keikutteli tuolia ja röhnötti puoli ruumista pöydällä, jalat ilmassa, vaikka yleisesti tiedetään, että oikeaoppisesti vain käsi saa olla rannetta myöten kupin tai lautasen vieressä kahvi- tai ruokapöydässä. Siitä nämä naiset olivat erityisen tarkkoja. Bruno parka. Kuin huomiota saadakseen hän heitteli sopimattomia vitsejä kesken toisten puheita, ja kun kukaan muu kuin hän itse ei avannut suutaan nauruun, ei edes hymyillyt, hän alkoi muljautella silmiään ja osoitteli sormellaan yhtä naista kerrallaan ja lateli hänestä totuuksia, joita ei missään nimessä olisi saanut ääneen sanoa. Kun päät alkoivat vetäytyä taaksepäin tuoleissa, kauhistuneina kuin viljankorret pellossa tuulen painamina, hän vaan lisäsi vauhtia, ja alkoi sitten kaivaa nenäänsä, räkiä ja sylkäisi kuppiinsa - luojan kiitos, omaansa - mutta siinä vaiheessa, kun hän vasta oikein innostui saamastaan huomiosta, hän alkoi kiroilla ääneen ja noitua. Helvetti. Sitä, minä en enää kestänyt! Jotkut naisista nousivat pöydästä ja vedoten kiireisiinsä alkoivat mielenosoituksellisesti poistua. Vain rohkeimmat jäivät paikoilleen. Ehkä heitä viehätti Brunon alkeellinen, brutaali käyttäyminen, ehkä se oli heistä eksoottista. Minä seurasin tapahtumia kuin hypnoosissa. Ihmettelin Brunon rohkeutta. Hän oli kuin talven navetassa ollut vasikka, joka keväällä laskettiin laitumelle ja joka heitteli takajalkojaan vapauden huumassa. Tai ehkä hän humaltui niistä naisista? He olivat kaikki hienosti pukeutuneita, hyvän hajuisia, kampaajalla käyneitä daameja.

Jaksatko vielä kuunnella?

No hyvä. Oli miten oli, kestin sen vierailun. Mutta kun viimeinenkin vieras oli poistunut, huokaisin helpotuksesta. Bruno oli vieläkin vauhdissa. Kuin loppukaneetiksi hän teki tempun, joka minun oli vaikea sulattaa. Oliko hän tullut hulluksi! Minun rakas Brunoni. Sen sijaan että olisi mennyt WC:hen hän käveli kiirettä pitämättä hitain askelin suoraan kohti olohuoneen nurkkaa, siinä seisovan suuren viuhkapalmun luo, avasi housunsa halkion ja alkoi pissata lorottaa kukkaruukkuun. Ehkä hän tarkoitti ohjata kaiken virtsansa kasvin hyväksi - se olisi ollut hyvä asia, olin unohtanut sen kastella - mutta kun hän ovela ilme kasvoilla kurkki koko ajan olkansa yli minua, virtsasuihku lenteli holtittomasti sinne tänne, ja pian koko lattia lainehti hänen kustaan.

Peitin käsillä kasvoni. Purskahdin itkuun. Ehkä se oli oikea tapa osoittaa pahaa mieltä. Joka tapauksessa, kun tiirailin sormien välistä Brunoa, hän näytti minusta katuvalta. Ja eikös mitä, hämmästyin. Hän haki siivouskomerosta luutun ja alkoi itse kuivata lattiaa. Niin nöyrältä ja puuhakkaalta hän näytti siinä jalat harallaan takaperin kulkiessaan, käsillään luuttua lattiaa pitkin vetäen, että sitä näkyä en koskaan unohda! Harmi suli hetkessä minusta, ja minun oli pakko mennä kiittämään ja ottamaan häntä kaulasta.

Myötä- ja vastoinkäymisissä pitäkää yhtä, pappi sanoi kun meidät vihittiin. Muistan sen kyllä. Otin sen todesta. En halunnut rikkoa papin sanoja. Rakastin edelleen Brunoa, niin uskon, mutta jos olen rehellinen, sen vierailun jälkeen aloin suunnitella, miten pääsisin eroon hänestä. En itseni takia, vaan hänen itsensä takia. Sillä hänellä täytyi olla painava taakka mielessä, jota purkaakseen hän käyttäytyi niin kuin kerroin, ja vei minulta kaikki ystävänaiset yhtenä humauksena samana iltana. Sen jälkeen en ole kuullut heistä enää mitään. En minä heitä sure. Suren Brunoa ja itseäni.

Luoja antakoon minulle anteeksi. En tunne itseäni pahaksi. Ja olen sitä mieltä, että olemme kaikki ihmiset syntyneet samanlaisen nahkan sisään ja meillä on kaikilla sama kohtalo, kuolema. Näin puhui - ei pappi - vaan Duarte eräässä kirjassa, ja se jäi mieleen. Olen samaa mieltä, mutta siitä huolimatta kehittelin, kieltämättä kavalaa, mutta tarpeellista, suunnitelmaani ja sain sen valmiiksi. Ei siihen tarvittu kohtaloa, ei toisen tappamista, eikä muitakaan konnankoukkuja. Sillä minä ajattelen aina Brunon parasta. Bruno rakasti naisia. Varsinkin sellaisia hepsankeikkoja. Iloisia, tanssivia, kevytkenkäisiä, ei raskaissa saappaissa käveleviä, maailman murheita selässään kantavia. Yksi sellainen minulla oli tiedossa. Otin häneen yhteyttä. Kutsuin häntä käymään, ja hän tuli. Tuo naikkonen.

Bruno istui alushousuissa ohuoneessa ja leikkasi varpaankynsiä, minä hääräilin keittiössä, kun ovikello soi.
- Käytkö kulta avaamassa? Minulla on kädet taikinassa! hihkaisin Brunolle.
Kuulin, kun Bruno ähkäisi ja meni pahaa aavistamatta avaamaan ovea. Kurkistelin keittiönoven raosta. Vau, mikä ilmestys purskahti esiin! Solakka, lyhytkavuinen, mutta sievähkö ruskeaverikko. Sopivan kokoinen, täsmälleen Brunon mittainen, saattoi olla pari senttiä lyhyempikin. Miten hurmaava mekko, mitkä korut! Entä tuoksu? Sekin hur-maa- va!

Olin iloinen Brunon puolesta. Hänkin oli selvästi ilahtunut. Ja kun naisen kasvoille lehahti veikeä hymy joka asettui hänen kirkkaille huulilleen, jotka peittivät silloin tällöin vilahtavia pieniä, teräviä hampaita, Brunokin avasi suunsa ja näytti omat leveät, vähän kellertävät purukalunsa. Jännittikö häntä? Ei näyttänyt siltä, ellei lasketa mukaan pieniä värähdyksiä polvissa ja hänen hiukan hankalalta näyttävää kävelyään, kun hän urhoollisesti johdatti vieraan peremmälle ja pyysi tätä istumaan omaan tuoliinsa, joka oli ehdottomasti paras paikka koko huoneessa, ellei, Brunon mukaan, koko maailmassa!

Vieläkö jaksat kuunnella? Huolissani. Tästä tuleekin pitkä tarina.

No. Jatkan.  Hermostuneena kynnenpalasista lattialla, vai huomasiko hän olevansa pelkissä alushousuissa, Bruno vilahti pois näkyvistä, mutta tuli pian takaisin puku päällä, lankatut kengät jalassa ja veti tuolin, jossa minulla oli tapana istua, lähelle vierasta ja alkoi ihaillen tuijottaa naista. Seurasin salaa ovenraosta, mutta kun kaikki näytti sujuvan hyvin, jatkoin töitäni, vaikka kyllä minua kieltämättä jännitti.

Ehkä se oli sitä kuuluisaa rakkautta ensi silmäyksellä, en tiedä. Mutta hyvin he tuntuivat viihtyvän toistensa seurassa. Vedin pullat uunista, keitin kahvia. Puheenporinasta kuulin että he olivat päässeet samalle aaltopituudelle. Välillä kuului ohutta, kilahtelevaa, välillä tummaa, hohottavaa naurua. Valehtelen, jos jätän sanomatta, että tunsin kateutta. Miksei meillä Brunon kanssa ollut enää noin iloista ja luontevaa yhteisoloa?

En halunnut heitä häiritä, tiesin, että tilanne, jonka olin järjestänyt, saattoi olla siunaukseksi meille kaikille. Lopulta pakotin kuitenkin itseni menemään heidän seuraansa (se oli vaikeaa sillä jo siinä vaiheessa minulle tuli äkkiä ikävä Brunoa). Sain pidätellä tunteitani kun huomasin että he istuivat jo polvet kiinni toisissaan, viittä vaille etteivät ne kolahdelleet yhteen kun he liikahtelivat kohti toisiaan. Katoin kahvit pöydälle tuoreen, lämpimän pullan kanssa. Siinä me sitten istuttiin, kaikki kolme.
He pitivät silmäpeliä Nainen oli siinä taitava, Brunolle se oli uutta. Kokemattoman tuntuisesti hän räpsytteli silmiään, mutta hampaat oli hänellä koko ajan näkyvissä.

Siitä se alkoi. Mutta nyt, arvaan, tämä ottaa  liikaa voimillesi. Haluatko kuulla loputkin? 

Hyvä on. Mutta tätä loppua on vaikea kertoa. Minua itkettää kun ajattelenkin myöhempiä vaiheita. Jospa kuittaan ne lyhyesti, panen silmät kiinni ja luettelen. Se tuntuu helpommalta. Näin se meni:

Suunnitelma onnistui. Brunolla alkoi olla joka ilta menoa. Mukaan ei minua tarvittu. Ja kun hän tuli kotiin, se tapahtui usein vasta aamulla. Ei selityksiä, enkä minä niitä vaatinut. Mutta siinä vaiheessa kun Bruno ei tunnut kotiin ollenkaan, olin heikoilla. Itkeä tihrustelin joka aamu ja ilta. Joskus keskellä päivääkin vedet tulvahtivat silmiini. Koetin olla urhoollinen. Ajattelin, että nyt Bruno on onnellinen. Se ajatus auttoi. Sitähän olin aina toivonut.

- Mutta se lapsi? hihkaiset hätääntyneenä. Sinähän lupasit kertoa!

Niin. Oikeassa olet. Se onkin asia joka tekee tästä jutusta samalla sekä onnellisen että onnettoman. Mitä tapahtui? Pitää vähän miettiä ja selvittää päätä, joka on kuin myllätty perunapelto. Mutta katsopa, tuossa se istuu tuolilla ja tuijottaa meitä sinisillä silmillään, pikku kulta! Onhan söpö! Uu,uu!... Tsä, tsä tsää! No nyt se nauraa. Ihanaa! Kohta onkin sen ruoka-aika. Se on puolitoistavuotias, osaa jo kävellä. Mieluiten se istuu sylissä.

Jatkan. Pyynnöstäsi. Tänään on kulunut päivälleen kolme viikkoa siitä, kun eräs tuttu nainen tuli luokseni ja kertoi nähneensä Brunon Pietarsaaressa. Siellä se oli tepastellut kadulla, hoiperrellut humalassa ja laulanut jotain renkutusta. Hän oli kysellyt Brunolta kuulumisia, mutta ei ollut saanut paljon selvää sen puheesta. Kovin oli kiroillut ja noitunut tämän maailma pahuutta. Jotain se oli myös mökeltänyt petollisista naisista, mutta ei ollut maininnut mitään nimiä.

Eräs toinen nainen, jonka anoppi asuu Pietarsaaressa, tiesi että Bruno oli elänyt siellä yhdessä jonkun epämääräisen naisen kanssa, ja että nainen oli synnyttänyt hänelle terveen lapsen, mutta jättänyt sen Brunolle muistoksi ja kadonnut omille teilleen. Epäiltiin, nainen kertoi, että tämä hutsake oli mennyt Ruotsiin, sillä oli miehiä joka puolella. Vauvaa  se ei ollut ottanut mukaansa, kukapa mies sellaista tuliaista haluaisi. Vauva oli jäänyt muistoksi Brunolle. Brunolle se oli isku. Ei hän pystynyt lasta hoitamaan, varsinkaan kun hän oli alkanut etsiä lohdutusta viinasta. Lapsi, joka oli tyttö, oli sijoitettu lastenkotiin jonnekin Pohjanmaalle.

Tämän kuultuani, itkettyäni ainakin kaksi vuorokautta, päätin ryhtyä toimenpiteisiin. Matkustin Vaasaan saadakseni maistraatista käsiini jotain papereita Brunosta ja siitä naisesta. Ei sieltä mitään löytynyt. Menin bussilla Pietarsaareen. Brunoa en löytänyt, mutta sen sain selville, mihin lastenkotiin lapsi oli sijoitettu. Sieltä tämä söpöläinen, rakas kullanmuruni löytyi! Orvokki, on hänen nimensä. Adoptoin Orvokin itselleni. Siinä minua auttoi vihkitodistus, jolla osoitin olevani Brunon virallinen vaimo. Lapsi sai kodin! Kaikki olivat iloisia. Olihan siinä jotain lain kiemuroita, joitten takia jouduin odottelemaan. Olin jo menettää toivoni. Mutta sen kaiken haluan pois mielestäni. Nyt olen onnellinen äiti!

Ajatella! Elämäni on saanut täyttymyksen! Kiitän siitä Brunoa ja sitä naikkosta, vaikka hän oli kohdellut Brunoa huonosti ja hylännyt lapsensa.

Me rakastamme toisiamme, Orvokki ja minä. Syvällä, jossain mielen pohjalla odotan vielä Brunoakin kotiin. Näen hänestä joskus unta. Mehän olemme edelleen naimisissa. En ole hakenut avioeroa. Orvokille olen iltasatuna kertonut hänen isästään. Eihän Orvokki vielä ymmärrä, mutta osaa hän hymyillä!

Eilen oli ihana hetki! Orvokki tapailee jo sanoja, hän osoitti pikku sormellaan minua ja hänen suustaan tuli ihan selvästi ÄT! Sehän tarkoittaa äitiä. Arvaapa, miltä minusta tuntui!

Kiitos, kun jaksoit kuunnella! 



(Videossa näytetään osa (n. 4min) Igor Stravinskin Kevätuhrista, joka on baletti- ja orkesterimusiikkia  Tälle sävellykselle buuattiin sen ensiesityksissä, ja baletti siitä aiheutti mellakoita, mutta nykyisin se on maailmakuulu klassisen musiikin teos, yksi kolmesta suosituimmasta Stravinskin sävellyksistä. Tämän baletin koreografia, josta osaa voit nyt katsella on tehnyt: Maurice Béjart.  Video: Kanál uživatele Chlap77 )

Kannattaa katsoa! Siinäkin on samaa alastonta totuutta niin kuin elämässä yleensä on, vaikkei siitä mielellään puhuta. Aina löytyy joku, joka on sopiva uhri, aina joku tai joitakin, jotka ovat valmiita vainoamaan sopivaksi valittua uhria itselleen iloksi ja hyödyksi.





              (Esitys muuttuu näytön kokoiseksi jos näppäisee kuvaa ja  sen oikeaan nurkkaan ilmestyvää pientä neliötä. )                                                                                          

27 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Jotenkin minulle tulee tästä novellista mieleen Kafka. Jännää samanlaista kohtalonomaisuutta tässä. Todella mielellään malttoi lukea kertomuksen loppuun, asti. Hyvä juttu! Vaikka ei nyt tosiaan aivan Kafkan tasoinen. Mutta oikein hyvä!

Liisu kirjoitti...

Kiva kuulla mielipiteesi tästä jutusta, kiitos kun jaksoit lukea, Anonyymi!
Ei todellakaan Kafkan tasoinen, olet oikeassa. Se on vain minun tasoni, joka siinä näkyy. : )

Schnur kirjoitti...

Vaimo sai nimen ja kertojanäänen, hyvä!
Ehkä lapsessa on tarpeeksi Brunoa, ainakin sitten kun tulee uhmaikään.

(anonyymin kommentti on kyllä aikamoista kafkaa)

Schnur kirjoitti...

(Tarkoitan, että kummallinen kommentti. Kummallisempi kuin tarina, joka oli sekin aika kummallinen, mutta hyvällä tavalla, kommentista en tiedä.)

Liisu kirjoitti...

Schnur, luin äsken vanhaa päiväkirjaa(ni). Otin vain yhden niteen pitkästä rivistä ja avasin sen mistä sattui. Siinä oli lause: Istun bussissa kädet ranteita myöten rentoutuneina.
Kun katsoin noita profiilikuviasi yläpuolella, siinähän ne ovat, kädet ranteita myöten rentoutuneina. :) Kaksi samanlaista ja ehkä samanpuoleista kättä. Miten kafkamaista olisi, jos jollain henkilöllä olisi kaksi samanpuoleista kättä! Ja niillä tulisi toimeen.

Mitä Kafkaan tulee, minusta kaikki, koko elämä on kafkaa määrätynlaisesta näkökulmasta katsottuna.
Otin tuosta hyllystä Franz Kafkan Kootut kertomukset. Novellit on siinä julkaisujärjestyksessä. Siis ensimmäisen Kafkan julkaistun jutun ensimmäisellä sivulla on - otan malliksi yhden virkkeen:

"Kovin reikäisiksi kuluneet uutimet pullistuivat lämpimässä tuulessa, ja silloin tällöin joku, joka kulki ulkona ohitse, piteli niitä aloillaan, kun hän halusi nähdä minut paremmin ja puhua kanssani."

Kafkamainen tilanne, aitoa Kafkaa, jos kääntäjä on kääntänyt oikein. Kyllä Kafkan tyylillä on oma leimansa, jota varmaan olisi vaikea matkia. Osa hänen novelleistaan on hyvin pitkiä, osa lyhyitä. Lyhyin, jonka nopealla selailulla huomasin, on vain 3 ja puoli riviä pitkä. Sen nimi on Puut.

"Sillä me olemme kuin puunrungot lumessa. Näennäisesti ne lepäävät sen päällä kevyesti, ikään kuin ne voisi työntää pois pienellä töytäisyllä. Ei, sitä ei voi tehdä, sillä ne ovat lujasti liittyneet maahan. Mutta katso, jospa sekin on vain näennäistä."

(Näillä novelleilla on useita suomentajia. Toimittaja Hannu-Pekka Lappalainen. Taidanpa lukea tämän kirjan, se löytyi pahvilaatikosta. En ole ennättänyt siihen vielä tutustua, mutta lukemista varten se pääsi jo tarjolle.)

Olen kyllä lukenut Kafkan elämänkerran ja joitakin muita kirjoja hänen tuotannostaan . Tuttu mies. Oli kirjeenvaihdossa ainakin kolmen naisen kanssa, mutta ei mennyt ikinä naimisiin. Viisas? Halusi ehkä säilyttää itsenäisyytensä.

Liisu kirjoitti...

SCHNUR

OIkeastaan, ainoastaan mitä piti sinulle sanoa (eksyn aina puheissasi samoin kuin unissasi olen usein eksyksissä): Schnur, kiitos kommentista, se ilahdutti minua!

Hjalmar kirjoitti...

Mitä tästä voi sanoa? Vetäisit mestariteoksen - täystyrmäys! Kuin Beatlesin Sgt Pepper aikanaan rockmusiikissa.
Vaimo on ihan ällistyttävä, tuli vähän mieleen Mika Waltarin vaimo, joka kutsui Mikan ihastuksia kotiinsa ja laittoi heidän kanssaan ruokaa. Että mua sekä itketti että nauratti tää tarina, se oli niin ihana! Anteeksi etten osaa sitä viisaasti analysoida, se on yleensä merkki siitä, että juttu on ottanut valtoihinsa, kuin meren hyöky. Tästä sarjasta voisi helposti tehdä näytelmäkäsikirjoituksen - oletko jo harkinnut? Vaimosta paljastui jotakin aivan muuta kuin ensimmäisestä "jaksosta" saattoi päätellä - silloinhan tyyppi vähäsen ärsytti mua. Sanon sadannetta kertaa: ooot mestari!

Liisu kirjoitti...

Kiitos "mestaruudesta", Hjalmar! Kyllä vaimot ihan oikeasti voivat olla joustavia. Tiedän yhden tapauksen, jossa keittiössä hääräsi kaksi vaimoa ja tämä tapahtui Suomessa (en tiedä, onko vaimojen määrä lisääntynyt vai vähentynyt). Tuokin adoptio on sikäli totta, että eräs äiti ja isä "pelastivat" lapsenlapsensa lastenkodista. Tosin en kuvaa tässä juuri sitä tapausta, mutta idea on siltä pohjalta. Heidän poikansa oli löytänyt uuden tyttöystävän entisen tyttöystävän, joka odotti lasta, tilalle. Lapsen isästä tehtiin veli tälle vauvalle, ja kaikki sujui hyvin tietämäni mukaan loppuun asti. Mutkikkaita ovat joskus herran tiet. Tai jotain siihen malliin. Mulla olisi tarjolla monta tarinaa, joita minulle on kerrottu, mutta kaikkia niitä ei voi käyttää, pitää keksiä itse. Ja se on vaikeaa.

mikis kirjoitti...

Kirjoita Liisu lisää, osaat sen. Kuka tahansa osaa kirjoittaa hyvin, sen oppii,
mutta kirjoitat sillä lailla kun ajattelet, ja minä ajattelen että "noin voi kirjoittaa vain ihminen joka ajattelee noin". - Siinä omasanaisuutesi, omalaisuutesi, sinun.

(hörppää lasillisen chileläistä punkkua. mnnhyy. Hörppää sitten toisenkin lasillisen ... koska... luin äsken Saarikoskea. Hän on ihana ihminen.)

Luen paljon, joka päivä, en tykkää kovasti lukemisesta. Bachista pidän, ja Shostakovitshista. Teksteistäsi tykkään, ne on niin naiiveja kuin elämä, Brunoja olen elämässäsni tavannut mm. Riihimäen Seurojenhuoneella ja Joensuun Seurahuoneella, heitä kyllä riittää. Riittää myös runojen vaimoja. - Kirjoitat vilpittömästi. Mutta et ole (taide)maalari.

Ps. Aikoinaan - paljon sinua nuorempana kuin mitä nyt olet - istuin Tampereen rautatieaseman kahviossa. En tiennyt mihkä muuallekaan olisin mennyt, kaupunki oli minulle vieras, se vaan humisi ympärilläni ja rätisi, olin juuri tullut armeijasta. Join olutta, minulla oli vähän rahaa, siksi olut lämpeni lasissani. Koska odotin, odotin... en tiennyt mitä? Trollikat ajaoivat ikkunan ohi; yks paksu akka juoksi kamalaa vauhtia pysäkille - mutta ei ehtinyt. Trollikka lähti sen nenän edestä, sinkoili vaan kipinöitä. Join olutta, ajattelin että "kävipäs ämmälle köpelösti", en ollut vahingoniloinen. Koska minulla ei ollut muuta kuin ajatukseni. Asuin Lähteenlinnassa, Sorsapuistossa, vastapäätä oli Eläintarha jossa yöllä riikinkukot kirkuivat viidakonääniä niin että ei voinut nukku. Minulla oli 36 neliön yksiö, siinä makuupussi, lämpöpatterin vieressä, ja kirjoituskone. Vessa oli niin pieni että sinne piti peruuttaa jos halusi tulla sieltämyös pois. (Tulin yleensä.) Minun probleemani ei ollut kusellakäynti vaan Yksinäisyys, se minun ongelmani oli. Siksi join olutta, hiljaa ja itsekseni, Tampereen rautatieaseman kahviossa, koska en tiennyt minne muuallekaan olisin mennyt. Seinällä oli mainos "Tulkaa Iloisen Maan Egyptiin", kameli vaan kuvassa ikään kuin nauroi. En ole ikinä käynyt Ekyptissä, enkä nytkään mennyt. Kahvilasta kävelin eri reittejä kotiini, en koskaan suorinta tietä, usein Nekalan kautta. Siellä oli sellainen varasto jossa oli kyltti jossa luki RÄJÄHDYSPELTIÄ, sitä ihmettelin. Lähteenlinnassa oli pieni liikehuoneisto jonka oven päällä oli neonvalo joka välkkyi - ilmeisesti senaikaista hienointa teknologista hottia, että LE NIN KEJÄ. Ajattelin, koska olin yksinäinen ihminen mutta kommunisti silti, että jos pysähdyttäisi nuon neonvalot ennen KEJÄ, siinä lukisi LENIN.

Vitut, ei siitä mitään tullut, en osaa ronklata sähköjohtoja. Tällin saisin.

Liisu kirjoitti...


Kiitos Mikis!

Kuljin mukanasi muistoissasi. Siemaisin olutta lasista, se oli lämmennyttä. Asuin pienessä yksiössä, jossa oli ahdas vessa, tunsin yksinäisyyttä. Yksinäisyys, tunne siitä, on minulle tuttu asia. Lenin, Leninkin on tuttu. Hänen rautainen (vai olisiko peräti pronssinen) päänsä, n. 12 cm korkea (hartiat mukaan luettuna) istuu kirjahyllyssä tälläkin hetkellä topparina kirjoille, etteivät ne kaatuisi. Lenin raukka. Sen pää ja nenä puoliksi ruostuneina. Missähän hänenkin henkensä tällä hetkellä luuraa, kukaan ei tiedä.

mikis kirjoitti...

Minulla on kirjojen stoppareina kans kaksi kipsipäätä. Toinen on mustaksi maalattu Aleksis Kivi, os. Stenvall; hän on aikamoisen laiha naamariltaan. Toinen on Hymypoika, vähän pullea ja valkoinen "kuin kalkkilaivan kapteeni" - kuten Hemmi-täti minustakin sanoi, jos olin kalpea.

Liisu kirjoitti...

Mikis, olit varmaan itse se Hymypoika koulussa. Sama hymy tiirustelee kirjoitustesi liepeistä. Niitä on aina hauska lukea (ja myötäelää). Surullisetkin asiat saat kuulostamaan hauskoilta. Se on taito, jota ei ole kaikilla.

isopeikko kirjoitti...

Peikkokin luki kaiken vaikka se ensin luuli että tarina on pitkän pitkä, niin ei se ollutkaan ja peikko luki ihan loppuun. Peikko luulee, että tarina oikeasti luki sille itse itsensä, eikä peikon tarvinut lukea itse yhtään. Jotkut taitavat tarinat tekevät niin :)

Liisu kirjoitti...

Isopeikko, olen yhtä iloinen kuin kuin Virginia Woolf. Hän kertoo päiväkirjassaan, miten tärkeitä on toisten ihmisten kehu ja kiitos kun hän on julkaissut jonkun uuden kirjan. Hänen mielialansa liikkuu masennuksesta innostukseen sen mukaan mitä hänen kirjastaan sanotaan. Ei hän häpeile sitä.

Itseasiassa ihmettelen niitä bloggaajia, jotka kirjoittavat hyviä juttuja, mutta eivät saa ollenkaan yhtäkään kommenttia. Mistä he saavat voimaa uuteen bloggaukseen, ihmettelen. Tuskin kukaan itselleen kirjoittelee. Pitäväthän monet päiväkirjaa, mutta jos ihminen on rehellinen, ei hän voi julkisesti kaikkea mielestään siihen tyhjentää. Tuskin Virginia on ollut tietoinen omien päiväkirjojensa julkaisemisesta. Niitä on viisi osaa. Minusta niitä on hauska lukea. Saan häneltä voimaa. Olen monta kertaa hävennyt käyttäytymistäni, mutta kun luen ja huomaan, että Virginia Woolf, maailmankuulu kirjailija, on tehnyt samoja kupruja elämässään kuin minä, se helpottaa huomattavasti ja pystyn antamaan itselleni anteeksi.

Tämä heinäkuu näyttää olevan vierailukuukausi. Ihmiset haluavat livenä tavata toisiaan. Niinpä mekin olemme tehneet pitkiä matkoja vain tavataksemme heitä ystävistämme joita harvoin näemme. Sama on täällä kotona. Vieraita on käynyt ja on runsain mitoin tulossa. Se on hauskaa. Mutta se tietää sitä, että nämä virtuaali-ihmiset täällä blogimaailmassa ja facebookissa jäävät ilman kontaktia. Mekin ollaan puolen tunnin kuluttua taas lähdössä matkaan. Kaikki on osaltani valmiina. Joudun odottelemaan, ja kas. Mikä oiva tilanne käydä vilkaisemassa blogia. Kommentteja en ennätä kirjoitella, mutta kun tämä "juoksuaika" loppuu, sitten toivottavasti ehdin vierailla toistenkin blogeja lukemassa. Se on minusta hauskaa puuhaa. Mutta tässä tilanteessa aika on esteenä. Kun aika suo, käyn ensi töikseni katsomassa uutta bloggaustasi, sen lupaan.

Live-ihmisten tapaaminen on huomattavasti enemmän aikaa ja mieltä vangitsevia asioita kuin satunnaiset vierailut eri ihmisten blogeissa. Mutta mukavaa se on!

Kiitos kommentistasi, isopeikko!

mikis kirjoitti...

Pitkästä aikaa luin Isopeikon Saranavarasto -blogia. Ja voi Jeesus sentään (anteeksi uskonnolisuuteni), en aikoihin ole nauranut niin makeasti! Oi Kiitos! Teksti/dialogi on kertakaikkisen hyvää. Mutta vielä kutkuttavampaa on tuo novellin idea, höh, sille nauraa naurismaan aidalla nuokkuvat variksetkin, Jumantsukka!

Ps. Loppua pitäisi lyhentää, se alkaa toistaa itseään. - Ei muuta.

nimimerkki "semanstiikan ja livingstiikan dosentti mikis makkelis, h.c. Sortavala"

mikis kirjoitti...


Siis anteeksi kryptisyy... tenisyystyys. En halua puhua epäselvyyksiä.

Tarkoitan, että Isopeikon novelli on mielestäni hyvä.

mikis kirjoitti...


Mitä enemmän Isopeikkoa lukee, sen varmempi on, että Hän on hullu. (Eikä mikään pullosta tullu.) Tosikivoja juttuja! (Aivan karmeita.) Aploodeja! (taputtaa käsiään)

mikis kirjoitti...

Jos olisin lapsi, niin kuin vielä yhä olenkin, ja kävelisin itsekseni metsässä ja päivä paistaisi, puut huojuisivat, linnut lentelesivät, paarmat singahtelisivat, sammal surisisi, leppäkertut leijuisivat, ja tuuli puhaltaisi, supursu kukkisi ja rahkasammal soisi. Ja niin edelleen. Mutta sitten yt'äkkiä, lepikkö ryskien, leppäkerttuja ilmaan heitellen, paikalle marssisi Isooo Peikko... Voi Himtsakki, kun säikähtäisin!

Liisu kirjoitti...

Samaa mieltä Isopeikon jutuista. Ne on uskottavia vaikka olisivat yltiöpäisen hulluja. Siis ei mielipuolisia vaan hauskalla tavalla hullunkurisia.
Niitä on vain vaikea kommentoida, kun tuntuu, että kommenntinkin pitäisi olla hullunhauska, eikä millään muotoa vakava. Mä oon totinen, synkkä ihminen, jota kaikki vihaavat, jotkut jopa inhoavat. Näyttele siinä sitten iloista. Metsään menee!

Kukaan ei oikeasti ymmärrä mun juttuja. Tarkoitan ne hauskoiksi. Mutta ne luetaan yleensä kuin ne olisivat tositarinoita. Itseltänikin tulee itku, kun luen niitä. Nauraahan niille pitäisi. Kirjoittaminen on vaikeaa. Niin sanoo myös Virginia Woolf. Luen hänen päiväkirjaansa. Hän jakaa ihmiset hyviksi ja pahoiksi. Ne ovat hyviä, jotka kehuvat hänen kirjojaan. Ne ovat jollain tavoin epäkelpoja, jotka eivät niitä kehu. Oikeastaan Virginia on ilkeä ihminen, vaikka hänen kirjojaan olen aina ihaillut. Hitsi. Kaikki menee päässäni sekaisin. Hyvät ja huonot. Iloiset ja synkät. En usko enää mihinkään. En itseenikään. Ja se, tiedän, on jo vakava juttu.

Sinuun, mikis, on helppo uskoa kun olet vakavalla tavalla iloinen ja iloisella tavalla vakava!

mikis kirjoitti...

Liisu litteät legginsit lanteilla laulaa: "la laa la lää lä lallan lää". Läsnäolijat loihe lausumaan: "lähe Liisu lätkimään". Lällyreittenkö luokse Liisu lentäisi? LOL; LOL; LOL! Liisu lapikasta lattiaan lyö, laaja-alaisen luovasti, laulan liehuvana liekinvartena "la laa la lää lä lallan lää".

Lakastettava lihminen län!

Liisu kirjoitti...

Hopsista, mikis! Taidat olla hyvällä tuulella kun niin laulattaa. Täällä veisataan virsiä, leikisti. Mieliala ainakin sinnepäin.

mikis kirjoitti...

Yhden asian minä haluaisin taikoa sellaiseksi että siitä olisi iloa minulle (lipoo huuliaan) mutta myös sinulle (puristaa huulensa suppuun). Ensin minun tietysti pitää pistää tämä taikurinhattu, joka on aika tötterö, päähäni ja sitten minun pitää... (vilkuttaa toisella silmällään katsomossa istuvalle mansikannäköiselle rouvalle, ja sen vieressä istuvalle rouvalle joka on kuin kurkku) pitää vetää nämä (vetää) nämä (vetää edelleen) nämä samperin valkoiset hanskat... (kuuluu PLOKS ja ne solahtavat hänen käsiinsä) käsiini. No niin. (verryttelee sormiaan, jotka nyt ovat valkoisten hanskojen peittämät) Kuulkaapas katsojat, seuraava taikatemppuni on se, että sahaan Liisun kahtia. Yleensä taikurit sahaavat nuoria varomattomia naisia poikki, se on monta kertaa nähty, mutta tällä kertaa minä tämän karpalonkirpeän rouvan sahaan... (yleisö pidättää hengitystään) halki! (yleisö huokaisee KAMALAA). No niin Liisu, tuleppas sieltä esiripun takaa estraadille niin voidaan aloittaa. (kukaan ei tule) No, tule nyt Liisu! (ei kukaan edelleenkään tule) Tulisit nyt, Liisu (ei se tule) Taikuri kääntyy yleisöön päin ja pokkaa: "No, sattuneesta syystä emme nyt voi näyttää tätä taikatemppua. Mutta ehkäpä ensikerralla sitten. Adjöö." - Aploodeja.

kirj. Mikko 7 -v.

Liisu kirjoitti...

Onpa hyvä juttu! Olet ollut näemmä jo lapsena taitava taikatemppujen tekijä. Teet niitä käyttämällä välineinä .sanoja. Myös sulkumerkit ovat tärkeitä mutta vain sanojen aitaamiseksi erilleen muista sanoista. Lisää näitä sanataikatemppuja, please! Sulla ei ole omaa blogia? Ok. Käytä sitten huoletta estraadina jo olemassa olevia. Tämänkin blogin sanavainiot ovar käytettävissä eläville sanoille, jotka virkistävät oloa. : )¡‘

mikis kirjoitti...

Mitä minä omalla Blogilla tekisin? Kirjoittaisin sinne kyseenalaisia mutta siitä huolimatta huonoja kommentteja, vai?

No, niinhän minä nytkin.


(Ps. Sinä olet suloinen kuin joku pieni lintu. Sateesta märkä, höyhenet pörröllä.)

Liisu kirjoitti...

Ei, kun minä olen suuri lintu! Harakka tai varis. En tiedä kumpi. Korppikin sopisi kuvaan, mutta kotka en ole.
Enkä haikara. Kanalintuihin en halua kuulua missään tapauksessa, mutta pöllö voisin olla. Valkokurkkusirkku olisin mieluusti. Loppujen lopuksi voisin olla mikä tahansa. Vaikka albatrossi tai pulmusirri.
Oisinpa lintunen, lentäisin pois!

Kirjailijatar kirjoitti...

Hieno tuo tanssivideo. Minä ihailen tavattomasti tanssijoita, sitä kehonhallintaa ja taituruutta. On ihmeellistä, mitä treenattu keho voi tehdä.

Liisu kirjoitti...

Kirjailijatar,
minustakin baletti on hieno. Ja Igor Stravinskin Kevätuhri on sisänrakennettu sen sisään. Kaikki tapahtuu siinä tahdilleen yhteen sen kanssa, mihin musiikki tähtää. Ne ovat luodut toisilleen yhteenkuuluviksi.
Kiva kun sinulla oli aikaa se katsoa. Itse olen katsellut sen moneen kertaan. Siihen ei kyllästy.