Maalaus: TIITUS
PETÄJÄNIEMi Kahvilla
(linkki hänen
teoksiinsa: http://tiituspetajaniemi.blogspot.fi/
)
Reetta,
Reetta, kovan onnen lapsi. Kuinka hän rakastikaan isää ja äitiä!
Reetta sai nauttia kodin lämmöstä ja kasvaa kuin
auringonpaisteessa elämänsä ensimmäiset vuodet. Kaikki oli aluksi
hyvin. Isä ja äiti olivat tyytyväisiä häneen ja toisiinsa. Mutta
yksi puutos Reetalla oli. Hänellä ei ollut leikkitoveria. Äiti vei
häntä välillä leikkipuistoon, mutta siellä oleva puistotäti,
laiha ja kyllästyneen oloinen, oli vallannut puiston
lapsijoukolleen, eikä antanut hänen mennä samaan hiekkalaatikkoon
toisten lasten kanssa, joten Reetta seisoi sivussa äidin vieressä
leikkiämpäri kädessä pahamielisenä. ”Kun pääset kouluun,
siellä sinä saat ystäviä”, äiti lohdutti. Ja Reetta odotti
kouluun pääsyä malttamattomana. Olihan sitä paitsi omassa
seurakunnassa muitakin lapsia, äiti muistutti. Mutta siellä ei
ollut hiekkalaatikkoa. Sitä paitsi ne oli siellä kateellisia. Kun
Reetalla oli kerran pyhäkengät jalassa, jotka oli mustaa lakeria ja
joita hän rakasti, sanoi yksi heistä: ”Minä en ainakaan
laittaisi noin rumia kenkiä jalkaani” ja nyrpisti nenäänsä.
Vasta
tullessaan kouluikään, ja käytyään äidin kanssa
ilmoittautumassa lähikouluun (joka oli kaukana), toive ystävistä
taas virisi. Mutta kuinka surkeasti hän pettyi. Vaikka hän kuinka
seisoi välitunnilla koulun seinustalla ja odotti, että joku tulisi
ja pyytäisi häntä mukaan leikkiin, kukaan ei tullut. Ja vaikka hän
kuinka rukoili illalla kädet ristissä sängyssä, että kiltti
Jeesus, anna edes yksi ystävä minulle koulussa, ei Jeesus ollut
kuulevinaan. Niinpä hän seurasi yksinäisenä sivusta vilinää
koulun pihalla. Toiset juoksivat nippiä tai roikkuivat pitkänä
letkana käsi kädessä laumaa vahtivan opettajan molemmassa
käsipuolessa, tai keinuivat tai telmivät telineissä. Kaikilla
näytti olevan hauskaa. Mutta Reetta odotti vain kellonsoittoa, ja
että tunti alkaisi ja pääsisi taas kuulemaan opettajan juttuja. Ne
oli kivoja. Koulussa oli paljon muitakin hyviä asioita. Oli mukava
lukea läksyjä ja olla sitten tunnilla aina käsi pystyssä, sitä
sanottiin viittaamiseksi.
Mutta
miksi toiset karttoivat häntä? Hän yritti puhua heille niin
kauniisti kuin osasi, huolellisella kirjakielellä ja
vierustoverilleen hän yritti kertoa parhaista kirjoista, joita oli
lukenut, mutta tämä katsoi häntä oudon vihamielisesti ja eikä
sanonut sanaakaan. Jokin hänessä, Reetassa, oli vikana, mutta mikä?
Hän
seurasi toisten käyttäytymistä ja koetti ottaa siitä mallia,
mutta vasta ylemmillä luokilla, hän huomasi, mitä teki väärin.
Hän lakkasi viittaamasta, se jo vähän auttoi. Mutta vasta, kun hän
matki heidän puhetapaansa ja koetti puhua hulluja, ja vähän
kiusatakin toisia, ja olla nenäkäs opettajalle, ja – mikä
omituista – häiritä tunnilla mahdollisimman paljon, alkoivat
tulokset näkyä. Hän alkoi saada ystäviä! Herrajumala kuinka se
tuntui hyvältä! Ja ajatella, että Jeesus auttoi häntä sittenkin
(vaikka viiveellä). Muttei heille Jeesuksesta voinut puhua, ei sinne
päinkään. Eikä mistään muustakaan hyvästä asiasta, niitä
piti varoa. Hienointa oli olla pahis. Mitä pahemmaksi hän tunsi
itsensä, sitä enemmän hän sai kavereita. Ja pian hän löysi
itsensä viiden tytön piiristä, joitten ainoa tehtävä näytti
olevan tehdä jäynää toisille. Siinä joukossa hän alkoi vyöryä
myös koulun ulkopuolella.
Sillä
oli omat seurauksensa. Mutta että kuului johonkin, jossa hänet
hyväksyttiin, se oli tärkeintä. Ja tyhmänä olo, tehdä kaikkea
kiellettyä, eihän se ollut yhtään vaikeaa, vaikka niin olisi
luullut. Sai tutustua siihen puoleen elämää, josta hänellä ei
ollut tietoa eikä minkäänlaista kokemusta.
Mutta. Jokin häntä vaivasi. Yksinäisyys. Voiko se olla mahdollista? Olla yksin toisten
joukossa.
Isompana hän meni toisinaan istumaan, ihan oikeasti yksin, kahvilaan, jossa oli hiljaista, ja hän mietti. Hän tuijotti kahvimukia,
ja kas kummaa, se vaikutti yhtä yksinäiseltä. Se pärjäsi. Mihin hän tarvitsi
kavereita? Miksi hän oli heistä niin riippuvainen? Oliko hän
joutunut väärille teille?
Mutta myöhäistä sellaista oli pohtia.
Joukko veti mukanaan, eikä suvainnut niskottelua. Piti olla, tai
ainakin näyttää olevansa ilahtunut, jos joku ryhmästä keksi
jotain aivan mieletöntä. Siinä tuli kokeiltua kaikki, mikä vain
oli mahdollista. Ja palkintona oli, että sai kokea kuuluvansa
joukkoon, jota kaikki toiset koulussa kunnioittivat, paitsi tietysti
opettajat. Sehän selvä. Mutta mitä se haittasi. Koko koululaitos
oli mätä. Siitä oli helppo olla yhtä mieltä toisten kanssa,
varsinkin kun istui jälki-istunnossa .
Jo kolmetoistavuotiaana
Reetta tunsi olevansa viisautensa huipulla, mitä elämään tulee,
ja kokenut kaiken mitä kokea voi. Hänet oli jopa raiskattu. Se oli
tapahtunut erään kaverin kesämökillä, ja hän oli vielä sen
verran tottumaton railakkaaseen menoon, että oli nukahtanut ennen
toisia pirtin sängylle ja heräsi aamulla housut kintuissa ja
ihmetteli, mitä oli tapahtunut. Toiset selittivät kilpaa, miten
mahtava näky se oli, kun yksi ja toinen pojista oli maannut hänen
päällään ja pannut parastaan. ”Etkö sä oikeesti herännyt,
kun ne kohmusi sinua? Taisit olla aikamoisessa hiprakassa!”
Tätä
kokemusta vahvisti se, mitä kotona tapahtui. Paitsi koulu, koko
maailma oli mätä. Isä ja äiti olivat alkaneet riidellä. Miksi,
sitä ei Reetta tiennyt. Ensin he vain alkoivat pommittaa toisiaan
sanoilla. Isän ääni oli vihainen. Väillä hän mylvi kuin härkä,
mutta äiti vain vikisi pienellä äänellä. Puhuivat jostakin
pullosta, joka oli löytynyt vessasta, ja jossa oli jotain ainetta,
joka sai äidin haisemaan pahalta. (Kyllähän Reetta sen tiesi,
viinaa se oli, muttei hän kehdannut sitä ääneen sanoa). Sen
Reetta oli jo aikaisemmin huomannut, että äidillä oli ihmeellisen
usein vessa-asiaa, ja kun hän tuli koulusta ei äitiä aina näkynyt.
Piti itse ottaa leipää ja maitoa jääkaapista, tai mitä sieltä
nyt löytyi. Joskus se oli melkein tyhjä. Ja kun äiti sitten tuli
jostain, hän näytti nääntyneeltä, melkein horjui, ja meni heti sänkyyn
pitkäkseen. Ja kun isä tuli kotiin alkoi taas riita, joka oli aina
vaan pahempi. Huuto yltyi ja kuului kopsahduksia, joita Reetta
kuunteli naama valkoisena verhojen takana, jonne hän isän ja äidin
riidellessä piiloutui. Hän ei uskaltanut inahtaakaan. Vasta kun
riita loppui tai siirtyi toiseen huoneeseen, hän uskalsi vilahtaa omaan sänkyynsä ja oli nukkuvinaan.
Äidillä
oli paha olla, sen Reetta huomasi. Aina, kun isä ei ollut kotona,
äiti muuttui levottomaksi. Oli kuin hänellä olisi ollut kiire
jonnekin, minne, sitä ei ilmeestä voinut päätellä, ja jos kysyi,
äiti vastasi nopealla, tiukalla äänellä: ”Minnepä minä
tästä!” Ja huokaisi raskaasti.
Reetta
yritti lohduttaa äitiä. Hän ymmärsi äidin huolen. Äidillä oli
ihan liikaa tekemistä, hänen piti huolehtia niin monesta asiasta,
joista vähäpätöisin ei tietenkään ollut hän, Reetta. Ja isäkin
aiheutti äidille jotain hämminkiä. Mitä ja miksi, se ei Reetalle
selvinnyt. Mutta kuin kiitokseksi omalta osaltaan hän oli jo
pienestä tottunut kietomaan lapsenpulleat käsivartensa äidin kaulaan halaamaan
ja puristamaan äitiä rakastavasti.
Ehkä hänessä oli liikaa
rakkautta tai voimaa, sillä kerran hän oli puristanut äitiä
kaulasta niin kovasti, että äidin kasvot olivat alkaneet sinertyä
ja kurkku omituisesti korista. Hän muisti, miten äiti rääkäisi
ja ja kiskaisi väkisin itsensä irti ja viskasi hänet kauaksi itsestään sellaisella voimalla, että hän iski päänsä seinään niin että kolahti ja päähän sattui. Häntä itketti. Kyllä se jäi hänen mieleensä. Muisti kivun ja hämmästyksensä, ja vielä melkein aikuisena hän kyseli itseltään
onko oikein, että äiti voi tehdä sellaista omalle lapselleen.
Se
oli hänen lapsuutensa pahin muisto, vielä pahempi kuin Marcelilla,
joka oli isona hänen paras ystävänsä. Marcel oli ranskalainen,
sen sukunimi oli Proust, ja Marcel oli pahoittanut mielensä, kun
hänen äitinsä eräänä iltana, jolloin äidillä oli vieras, ei
ollut käynyt antamassa iltasuukkoa. Marcelin äiti oli sillä
teollaan särkenyt Marcelin sydämen ja lapsuuden, mutta Reetasta
tuntui, että paitsi sydämen ja lapsuuden, hänen äiti oli särkenyt
häneltä koko hänen elämänsä. - Vai oliko hän itse siihen
syyllinen, sitä hän pohti taas kerran kahvilassa, jonka hän oli
valinnut tukikohdakseen. Oli hämmästyttävää, miten hyvin hän
tuli toimeen yhden ainoan valkoisen kupin kanssa. Kun tuijotti sitä,
se vastasi, ja puhui viisaasti, se oli aina hyvän puolella. Viisas
kuppi!
Kyllähän
äiti oli koettanut hyvitellä jälkeenpäin. ”Muruseni”, hän
sanoi, ”aioitko tappaa äitisi!”, mutta Reetta tiesi, ettei hän itse ollut
tarkoittanut pahaa ja tunsi, miten hiusten ja rinnan alle oli tullut
kolo, joka siitä lähtien koko ajan vain laajeni. Mutta ei hän
hylännyt äitiä kokonaan. Myöhemmin ylemmillä luokilla hän
joutui myötään sanomaan: ”Äiti, mikä sinua vaivaa? Älä ole
surullinen. Minä huolehdin sinusta kun tulen isoksi!”.
Isää ei
tarvinnut lohduttaa. Isä oli aina menossa. Isä oli siihen aikaan
vielä reipas ja iloinen, synkkeni vasta kotona. Kaikki vieraat
ihmiset näyttivät pitivän hänestä, ja sen takia isä oli vielä
harvemmin kotona kuin aikaisemmin, ehkä hän halusi välttää
riitoja ja nauttia ystäviensä seurasta. Isä oli töissä jossain
virastossa ja hän oli paljon matkoilla. Vapaa-ajasta vaati Jumala
isältä suuren osan. Toki hän ja äiti (silloin kun jaksoi) oli
seurakunnassa mukana, kun isä puhui siellä ja he äidin kanssa
lauloivat kuorossa hengellisiä lauluja, joiden kaiku soi vieläkin
Reetan korvissa. ”Pikku ystäväni!” isä sanoi kerran hänelle.
Ja niitä sanoja Reetta säilytti aarteina mielessä. Muuta ei isä
hänelle koskaan yksityisesti sanonutkaan.
Valkoinen
muki kahvilassa oli saanut Reetan rauhoittumaan. Hän alkoi uudestaan
kiinnostua koulusta. Hän painoi mieleen asioita, jotka olivat
hänestä mielenkiintoisia, mutta viittaamista, siihen syntiin hän
ei enää langennut. Mitä se muille kuului, mitä hän tiesi. Sehän
oli vain omanarvon onkimista, jollain tavalla. Herätti kateutta
toisissa. Mutta se oli mukavaa, kun sai kokeista hyviä numeroita
jos vain vähän viitsi ponnistella. Isä ja äiti niistä
ilahtuivat. Heitä varten hän niitä pyydysti. He olivat vähän
aikaa hyvällä mielellä ja loivat toisiinsa hyväksyviä katseita.
Kevättodistuksesta, jonka k.a. oli 9.98. isä oli niin innoissaan,
että järjesti juhlat seurakunnan tiloissa, tietysti Jumalan
kunniaksi, mutta kyllä Reetalla oli siihen oma osuutensa. Hän sai
esiintyä apilaseppele päässä kesäkoltussa, niinkuin äiti mekkoa
nimitti, ja laulaa yksinlauluna laulun, josta hän myöhemmin muisti
vain tämän kohdan: ”Etsiessäs onnea, harhateille jouduit sä,
surua ja tuskaa toi vain maailma...” se kirpaisi jotenkin häntä
itseäänkin sisältäpäin.
Ei
Reetta osannut esitystään mitenkään arvostaa, mutta tulihan
hänelle hyvä mieli, kun näki, miten koko seurakunta kuunteli
häntä, kun hän seppele päässä valkoisessa mekossa, jossa oli
pieniä sinisiä kukkia, antoi äänensä vapaasti kaikua. Äitikin
hymyili ja itki. Samanaikaisesti. Ja sillä oli silmät ja posket
märkinä esityksen jälkeen. Niitä se kuivasi nenäliinaansa ja
puristi hänen kättänsä penkillä.
Ylioppilasjuhlat
olivat sitten jo oma juttunsa. Ne vietettiin kotona, ja niillä oli
surkea loppu. Niitä ei Reetta halunnut enää muistella. Niiden
jälkeen äiti erotettiin seurakunnasta ja hän itse, Reetta,
kieltäytyi ottamasta vastaan kastetta, johon hänellä jo
aikuistuneena olisi ollut oikeus.
Mutta
yleensä ottaen Reetalla taisi olla, joitakin poikkeuksia
lukuunottamatta, aika hyvä lapsuus. Sen avittamana hän jatkoi
opiskelua yliopistossa. Hän kävi harvoin kotona. Lopulta hänellä
ei vain yksinkertaisesti ollut aikaa pitää yhteyttä kotiväkeensä.
Mitä nyt joskus yritti kirjoittaa. Ja kun kukaan ei lähettänyt
vastausta, hän luopui siitäkin puuhasta.
Pahin
oli kuitenkin vielä Reetalla edessä. Se tapahtui paljon myöhemmin,
silloin kun hän oli jo opiskelunsa loppusuoralla ja oli juuri saanut
kohtalaisen suuren apurahan moraalipsykologiaa käsittelevän
väitöskirjansa loppuunsaattamiseksi. Yhtäkkiä häneen iski aivan
mahdoton koti-ikävä. Niinpä hän pakkasi laukkunsa ja matkusti
bussilla kotikuntaansa malttamattomalla mielellä kuvitellen, miten
iloiseksi vanhemmat tulisivat, kun hän itselleenkin yllättäen
saapuisi heitä tapaamaan. Tuliaisena hänellä oli raakakopio
saavutuksistaan opiskelemallaan alalla, lisäksi lehtileike
tilaisuudesta, jossa otetussa kuvassa hän oli käsi ojossa
vastaanottamassa stipendiä.
Kuinka
ylpeitä isä ja äiti olisivatkaan hänestä (jos sattuisivat
olemaan hyvällä tuulella ja sovussa)!
Kun
hän vihdoin seisoi kotiovensa takana ja painoi ovikelloa, hän oli
pakahtumaisillaan ilosta saada nähdä äitinsä. Isän hän ei
uskonut olevan kotona siihen kellonaikaan. Jos hän ei ollut töissä,
hän oli jollain matkalla. Mutta äiti...
Kukaan
ei tullut avaamaan ovea, vaikka hän kuinka paineli ovikelloa.
Vihdoin hän onki laukkunsa lokerosta avaimen, jota oli huolellisesti
tallettanut, ja pääsi sisään. Siellä oli hiljaista. Ilmassa oli
jotain outoa. Hän kulki huoneissa ja huuteli äitiä. Olisi
sittenkin pitänyt ilmoittaa tulostaan, hän ajatteli, päätti
odotella, istui tuoliin olohuoneessa, meni sitten pissalle ja
pesemään käsiään kylpyhuoneeseen ja säikähti: äiti olikin
kotona!
Siinä
äiti makasi kylpyhuoneen lattialla, jalat levällään, pullo rauenneessa kädessä. Uskomaton näky! Hänen ennen niin rakastava äitinsä,
vanhentunut, vääristynyt ilme kasvoilla, liikkumattomana. Sylkivana
valui hänen suustaan. Kuka oli tuo nainen, joka oli röykeästi
olevinaan hänen äitinsä? Näky oli unenomainen, vaikea tajuta.
Koneellisesti hän kumartui ja koetti äitinsä rannetta, ei, tätä
ei voi minulle tapahtua, hän ajatteli, mutta kun hän oli
tuntevinaan heikon sykkeen äidin ranteessa, hän kaivoi esiin
kännykkänsä, ja kuin ulkopuolella itsestään hän kuuli äänensä
selittävän ja toistavan osoitetta, jota joku ääni kännykässä
tuntui kysyvän. Lopulta hän ei tajunnut mitään. Istui vain kuin
tyhjässä onkalossa, ilmakuplassa, ja odotti.
Ambulanssimiehet
eivät pitäneet kiirettä. ”Tämä on meille jo tuttu paikka, tuon
frouvan pitäisi mennä hoitoon, montakohan pulloa se on nyt
tyhjentänyt?” He yrittivät mitata verenpainetta. ”Kai se on
sairaalaan vietävä.” He nostivat maassa makaavan paareille,
asettivat huovan paarien päälle, ja poistuivat kättä
huiskauttaen. Eivät pyytäneet mukaansa. Eikä hän huomannut
pyrkiä. Kaikki tuntui epätodelliselta.
Myöhemmin,
kun kävi ilmi, että äiti oli kuollut jo matkalla sairaalaan, eikä
koskaan enää palaisi kotiin, hän ajatteli, miten kaikki voi
muuttua. Milloin tahansa. Kesti vuosia, ennen kuin hän sai näyn
kotiintulostaan laimenemaan ja siirtämään sen muiden ajatusten alle
alitajuntaan. Ja vasta jutellessaan kerran isänsä Raimon kanssa,
hän alkoi ymmärtää, mitä helvettiä se oli isälle ollut. Isä
oli lähtenyt kotoa. He asuivat eri osoitteissa. Ero oli tapahtunut
jo paljon ennen Reetan kotiintuloa. Reetalle ei siitä oltu
ilmoitettu, sillä se olisi voinut häiritä hänen opiskeluaan. Se
oli ollut ainoa asia, josta heidän ei ollut tarvinnut riidellä, isä
sanoi.
Sen
Reetta kuuli myöhemmin entiseltä naapurilta, jonka sattumalta
tapasi, että isä Raimo oli hurahtanut uuteen uskoon. Hän oli nyt
Jehovan todistaja. Säälimättä itseään hän kiersi ihmisten
ovilla ja oli muun puheensa ohessa, raamattu kädessä, aina valmis
kertomaan vaimonsa kohtalosta jokaiselle, joka vain halusi kuunnella.
Siitä, miten piru naamioi ihmisen. Miten hyvästä voi tulla paha.
Ja miten pahasta pääsee eroon. Ja että synnin palkka on kuolema.
Mutta
se on jo toinen tarina. Jospa isä itse kertoo siitä joskus. Hän
oli vanhentunut, näytti ukolta, jolla ei ollut mitään tekemistä
tyttärensä kanssa. Yksi asia oli varma: Hän, Reetta, ei koskaan
suostuisi perustamaan perhettä.
15 kommenttia:
No jopas on taas kummallinen juttu..? Tai ei se kummallinen ole.
Ajattelen vaan, että jos haluat puhua isistä ja äideistä, jotka eivät ymmärrä mitään, ja lapsista, jotka joutuvat heidän ymmärtämättömyytensä keskiöön... käyttäisit dialogia välillä. (Eli keksi jotain semmoista.) Tämä luettuna tuntuu nyt turhan tavanomaiselta. (Ps. Kyllä minä tajuan Sinun ironiasi! Vittu, oot siinä välillä niin hyvä, että en oo varma, että ootko?!)
Kirjoitat - se täytyy sanoa, hyvin
Hyvin hyvin!
- mikis, olet oikeassa, en oo siis millään tavoin hyvä. Tavallista, tavallista, olen siihen jo tottunut.
Ja tää perhe, josta oon nyt kirjoitellut on surkea. Kaikki ihan vammaisia ihmispoloja.
- Ai, ootko tosissasi? Mikset anna niille potkuja?
- No kun ne on niin kuin minun lapsia. Ne on syntyneet mun päässä. Voi, voi niitä synnytystuskia!
- Ootko sinä aivan terve, pieni piiskuiseni?
- Mitä sinä sillä tarkoitat, mikis ystäväni, kultainen käkeni?
- Etkö snaijaa? Tietysti sitä että oot aina kuin musta korppi! Etkö voisi välillä vähän heiluttaa pyrstöäsi niin kuin västäräkki? Tai vaikka ihan tavallinen varpunen, joka pensaassa tsirkuttelee ohikulkijoille?
- Voi, mikis! En oo lintu ollenkaan, enkä myöskään kala. Kohtaloni on sama kuin yksinäisellä kirjanlehdellä kirjastossa johon joku on aivastanut pirskeitä ja pyyhkinyt sormensa ja on joutumassa poistomyyntiin.
- Voi liisu, suren kohtaloasi, se ei kuulosta hauskalta, mutta yrittäisit edes!
- Siis mitä yrittäisin, mikis?
- Yrittäisit ees keskustella. Vähän dialogia, please! Se tekisi terää tavallisille kirjoituksillesi. En mä jaksa lukea ainaista valitusta (huokaisee).
- Tiedän että tarkoitat hyvää, sinussa ei ole mitään pahaa, mikis käköseni. Mutta kun en hallitse sitä mitä kirjoitan. Pikemminkin ne, jotka synnytän, hallitsevat minua! Voi minua parkaa
(kääriytyy itsesääliin, ja tirskuttaa kyyneileitä, huomaa Anonyymin)
- Anonyymi, sanot "Hyvin, hyvin". Tarkoitako, että KAIKKI hyvin?
Varmaan olet oikeassa, on juhannusaaatto ja täällä paistaa aurinko! Kiitos osanotosta!
(lakkaa kyynelehtimästä ja katsoo silmät kirkastuen ulos ikkunasta ja nauttii näkemistään vihreydestä, puista ja pensaista, krassista, joka tynnyristään kurottelee kohti taivasta.)
Musiikkinäytteesi, tuokin Schoenberg, ovat häkellyttävän hyviä. Mistä sinä näitä oikein jatkuvasti löydät? Tai löytäähän niitä, maailmassa on mitä vaan, mutta että löytää tollaisia, oi Lili Marleen, osoittaa hyvää (musiikki)maku.
Lätkähdyttävä!
Eino Salmelainen, Tampereen Työväen Teatterin jumaloitu ohjaaja-guru, sanoi kerran Veikko Sinisalolle - joka oli yksi niitä harvoja näyttelijöitä joita hän sieti, sanoi hänelle että "voi vittu kun sääkään et osaa mitään". - Hän oli tiukka ohjaaja, tiukempi kuin Jouko Turkka. Ja teki parempia ohjauksia. ... Paitsi kaikki, kaikki mitä näyttämölle tehdään, on turhaa. (Turhaa ja katoavaista, turhaa.)
Ps. Mutta Sinuna jatkaisin kirjoittelemista.
Mikis,
kiva, että sinusta Schönberg (Kaunis Vuori?) on hyvä säveltäjä.
Minäkin tykkään hänen teoksistaan. Hän sai aikalaisiltaan huonoa palautetta.
Tämäkin biisi, jota pidät hyvänä, sai kamalat haukut ja sitä ei pidetty musiikkina ollenkaan. Mutta nykyisin se on kaikkein tykätyin hänen laulumusiikistaan. Niin maailma muuttuu. Pahasta tulee hyvä (joskus).
Turhaa on elämäkin, mikis. Aivan turhaa. Kohta meidätkin, mikis pyyhkäistään pois maailmankartalta, jossa emme ole koskaan olleetkaan. (Vaipuu jälleen alakuloa muistuttavaan olotilaan.)
Aikoinaan opin, en nyt muista enää mistä, että elämä on häilyväistä.
Sen jälkeen olen yrittänyt ottaa selvää mitä "häilyväinen" tarkoittaa? - Olen päässyt tutkimuksissani noin puoliväliin.
Kehuminenkaan ei ole kivaa. Itse ainakin kammoksun sen kohteeksi joutumista, se syyhyttää.
Jouko Turkka sanoi kerran, Oriveden opistolla, kun yks porvarisakka kehu sitä maasta taivaisiin, että "rouva kiltti, jos tee viälä jatkatte kauan aikaa mun kehumista, mulla rupee seisoo". - Rouva tajus lopettaa.
Voi, mikis! Minä tykkään kehumisesta kun kuulen sitä niin harvoin.
Mä oon aina oottanut, että mun mies sanois minusta jotain kaunista. Muttei se sano.
Kerran minä sanoin sille, että sano hyvä mies minusta jotain kaunista, koeta keksiä jotain, vaikka valetta. Se kelpaa minulle.
Mies katsoi minua pitkään. Hänestä näki, että hän tosissaan koetti keksiä jotain.
Sitten hän näytti huojentuneelta ja sanoi: "Sinä olet SUTJAKKA !"
Ai, miten se ilahdutti minua. Kirjoitin sen muistikirjaani, etten unohtaisi.
Sen lisäksi sinä olet hyvä ihminen, liisu.
Mistäs minä sen tiedän?
Tiedän. Koska osaan lukea.
Liisun tarinat ovat täyteläisiä. Niiden kaikki kolot on täytetty tunteilla ja sanoilla. Joskus ne vievät mukanaan uppeluksiin ja joskus hyrskyttävät aallonharjalla. Peikkoa aina vähän pelottaa loikata Liisun tarinan vietäväksi, koskaan ei tiedä mihin joutuu. Mutta ehkä ne siksi ovatkin kiehtovia, vaikka olisivatkin vähän alakuloisia niin kuin tämäkin tarina.Pöö Liisulle.
Kiitos, peikko, kiitos! (Sanoistasi)
Sinulla näkyi olevan hyvä jutun nimi Facebookissa. Käynpä lukemassa, millainen se on.
Ja mikis, pidät minua hyvänä ihmisenä.
Se lohduttaa minua. Täällä oli tänään 7 henkeä (viisi ihmistä ja 2 koiraa). Ne koirat, varsinkin toinen niistä, haukkui minua.
Sanotaan, että "ei haukkuva koira pure". Mutta se on pötypuhetta. Totta on että "pureva koira ei hauku". - Eihän se, hyvänen aika, pysty kun sen suu (eli kuono) on täynnä herkullista reisiluuta (eli rimpuilevaa ihmistä).
Ps. SUTJAKKA on kauniisti sanottu. Etenkin naisesta. Eli siinä mielessä yhdyn kyllä mieheesi.
mikis, minä pelkään isoja koiria, jotka eivät pure, mutta tykkäävät ihmisistä niin kovasti, että kun näkevät jonkun vieraan tulevan, juoksevat vastaan kovalla vauhdilla ja nousevat tervehtimään nostamalla etujalkansa tämän tulevan vieraan harteille, niin että vieras kaatuu sen painosta selälleen, ja kauempaa kuluu koiran emännän lohduttava ääni:
- Älä pelkää, ei se pure!
Helevetin pölöjät. Olen teoton. Vailla reaktiota. Hymyinen naama asettaisi sinänsä kelvollisen osanoton virinneeseen keskusteluun liiaksi ilmiselvään valoon. Sen pois jättäminen - no, se on jonkin sortin riskisiirto. Olettaen siirron määtitelämään sisältyvän myös siirtämättä jättämisen.
Luettuani neljä neljäsosaa, en oikein kykene sanomaan mitään. Yhtäältä ainoastaan auttavasti keskittymään kykeneväisen mielenlaatuni vuoksi. Tulen juttuun sellaisten tarinoiden kanssa, joissa on korkeintaan yksi mies, ja yksi nainen. Jos on useampi, olisi toisen suotavaa olla hipiältään tumma-, toisen vaalea. Yhden hahmon stereotyyppisen hilpeä, toisen korostetusti synkkä. Silloin tiedän, kuka on kuka. Tarvitsen jyrkkiä kontrasteja.
Toisaalta tarinassa oli niin monia polvia, että niihin on helppo sotkeentua. Ei tiedä mille tasolle asettua, ja minkä värisin silmin sanoja suodattaa. Siksi en osaa paljon sanoa.
Kiitos hetkistä.
Lähetä kommentti