15.1.2015

SURKEA JUTTU

                                                        (Kuva / Gutenberg)



Minulle sattui surkea juttu. Lähes mahdoton. Ei uskoisi. Mutta kun olin paikan päällä ja näin kaiken mitä tapahtui, pakko oli uskoa: kaksi ihmistä oli vastakkain, vihaisina. Suut mutrussa, hampaat irvessä he heiluttelivat sananmiekkojaan, ei mitään halpoja, päinvastoin, hyvin arvokkaita. Monta vuotta oli tarvittu niiden hiomiseen, vähintäin kaksi- tai kolmetoista, ehkä enemmänkin. Ja vasta nyt, vuosien päästä, ne olivat terävimmillään. Ja kyllä he olivat taitavia! Taistelu näytti hurjalta. Minua pelotti. Olin kylmän kauhun vallassa, vaikka tuli hiki. Voi ei! Huusin ja yritin huudollani varoittaa taistelijoita ennen kuin ne silpoisivat toisensa palasiksi tai katkaisivat toistensa kaulan. Liian myöhäistä. Kukaan ei edes kuunnellut minua...

Ei, nyt oli väärä alku. Ei ollut kuin yksi ihminen. Tarkkuutta hoi! Hyvänen aika! Ei saa olla lepsu, huolimaton. Yksi ihminen oli taistelemassa sananmiekalla, eikä se miekka ollut terävä, vaan tylsä kuin taittunut oksa. Vähän vain törrötti kädessä. Kaikkein ihmeellisintä, että se ihminen kävi kaksintaistelua itsensä kanssa. Aika harvinaista! No se näkyi naamasta. Leuka ja suu vääntyilivät puolelta toiselle, hän irvisteli kummallakin suupielellä ja lähetti salamanleimahduksia vuoronperään milloin toisesta, milloin toisesta silmästä. Kädet tosin riensivät niitä heti tasapuolisesti pysäyttämään ja peittämään, sillä kysymyksessä oli ilmeisesti yksityisasia. Kova näytti olevan mellakka hänen aivoissaan. Pää vapisi ja tärisi. Ihme, että hän oli valinnut taistelutantereeksi aivot, luulisi, että siellä, jos missä, on ahdasta ja vaarallista hutkia tylsälläkin miekalla. Tai toisaalta, ehkä sen ymmärtää, siellähän ajatukset itävät, mutta jos ei ole varovainen, ne pyrkivät ulos suusta sanoina ja usein vielä raakileina. Ja se vasta on kauheaa. Joku voisi luulla että hän sättii siinä jotain toista ihmistä. Toisia ihmisiähän kuuluu kunnioittaa (elleivät he ole ihan hirviöitä). Vakuutan siis vielä kerran, että toisen kunnioittamisesta siinä ei ollut kysymys. Enkä minä ollut tämä henkilö.

Olenko tosissani? Epäilette minua? Ei se haittaa. Minä epäilen itsekin itseäni joka hetki. Enkä suinkaan turhan takia. Mutta tässä tapauksessa olen sitä mieltä, että totta se on, vaikka olisikin valhetta. Valhe on usein lähempänä totuutta kuin totuus itse. Siis, jos se olin minä (vaikka en ollut) se saatoin olla minä. Kyllä minäkin osaan hutkia. Ja toisaalta minua on varoitettu kiinnittämästä huomiota toisten tekemisiin. Aivan liian usein otan kannettavaksi niskaani toisille kuuluvia ikäviä asioita, ja se voi kyllä kostautua. On kostautunutkin. Ja nytkin tässä läähätän, olen epävarma, jospa tuo taistelu olikin omaa syytäni. Se voi hyvinkin olla. On minua toruttu. Ja minulla on huono omatunto. Mutta kenellekään en voisi tästä kertoa, sillä tiedän ettei kukaan kuuntelisi minua. Pilkattaisiin vaan: Taas sinä siinä valittamassa. Olisit joskus edes hiljaa!

Yksin se on kärsimyksensä kärsittävä, vaikka tämä juttu tekee minut sairaaksi. En kestä tätä. Minulla on yksi ystävä, joka ymmärtäisi. Hän auttaa minua aina täperissä tilanteissa, mutta en voi häntä loputtomasti käyttää hyväkseni. Jos hän rasittuu liikaaa, hän ei kauaa jaksaisi vaan menisi jonkun toisen ystäväksi. On tällaista tapahtunut, olen kuullut. Mutta siitä hän on mukava, että hän antaa neuvoja. ”Kuule, jos sinulla on jokin ongelma”, hän aina sanoo, ”ota kynä ja kirjoita paperille, mikä mieltäsi painaa. Se helpottaa kun saat sen ulos itsestäsi!” Hän on oikeassa. Sitä neuvoa olen totellut. Mutta siinä on se ongelma, että kohta hukun papereihin, joissa on kaikissa pelkkiä ikäviä juttuja. En pysty niitä hävittämään. Ne ovat samalla muistoja, ja muistoista riippuu koko elämä.

En ymmärrä, mikä minussa on vikana? Minähän olen mallikelpoinen ihminen. Miksi minua vältellään ja pidetään tyhmänä? Kun olin pieni, kaikki kehuivat minua. Itsekin jo viisivuotiaana ajattelin, että olen maailman paras ihminen! Kuljin maantien reunaa pajunkissoja kädessä, aurinko paistoi ja linnut tirskuttelivat pensaissa. Kaikki vastaantulijat hymyilivät ja sanoivat toisilleen: Onpa tuossa herttainen tyttönen ja noin viisaan näköinen! Minulla on korkea otsa. Ehkä se aiheutti kehumista. Nyt se on madaltunut, johtuu tietysti hiuksista. Kampaan ne otsalle, että se näyttäisi matalammalta. En halua petkuttaa ihmisiä. Kesti monta vuotta, ennnen kuin huomasin, että joku muu saattoi sittenkin olla parempi kuin minä, mutta mitä siitä nyt kiistelemään. Aika harvoin jouduin ennen moittimaan itseäni. Nykyisin se on jokapäiväistä. Miten jokin asia voikin kehittyä väärään suuntaan, takaperin, sitä en ymmärrä.

Mutta nyt! Lopultakin. Minun on selvitettävä tämä juttu. On pantava aivot ajattelemaan ennen kuin kangistun kylmästä. Miksi jonkun pitää vihata toista? Onko se mukavaa? Mitä siitä seuraa? Tuntuu kuin omissa aivoissa alkaisi kuhista. Toinen aivonpuoliskoni yrittää viestittää jotain. Kuuntelen. Se on selvästi vasemman puoleinen. Se ilmoittaa vihaavansa oikeanpuoleista. Oikeanpuoleinen sanoo, että vasen on kateellinen. Se haluaisi vaihtaa puolta. Minä en anna periksi, sanoo oikeanpuoleinen. Selvä nahistelu nyt minunkin aivoissa. Surullista!
Onneksi pikkuaivoni, joiden toimesta olen mennyt sänkyyn odottamaan unta, oli nähnyt sammakkoperspektiivistä, että molemmat aivonpuoliskot olivat väärässä. Se sanoi että kysymys ei ollut riidasta, vaan paljon pahemmasta asiasta. Kysymys olikin minusta, ja siitä, että isot aivot vain näyttelivät. Ne olivat tehneet ilkeän suunnitelman. Ne aikoivat syödä minut suuhunsa. Ja että pikkuaivotkin olivat vaarassa! Pyhä Sylvi ja jyrähdys! Se vasta kuullosti pahalta. Olin kauhuissani. Aivokurkiaiseni yritti kuulemma toimia välittäjänä, mutta kun talamus ja hypotalamus, jotka asuvat väliaivoissa alkoivat toimia pikkuaivojen puolustajina, se vaikeutti huomattavasti isojen aivojen yritystä niellä pikkuaivoja ja minua sisuksiinsa.

Mutta kun katsoin ympärilleni, kalpenin kun huomasin, miten pääni oli jo melkein niskaa myöten mennyttä. Silmissä näkyi vain punaista ja mustaa. Siinä minä pyristelin ja sätkyttelin. Ja kun aivokurkiainen sijaitsi isojen aivojeni sisällä, puristuksissa, ei siitä ollut välittäjäksi ollenkaan. Se luopui toivottomana toimestaan. Tämäkö on minun loppuni, kohtaloni kuolla elävänä, ennätin ajatella ja itkeä lirautin.
Mutta tiedättekö, joskus tapahtuu jotain oikein kummallista! Niin kummallista, että sitä voi jo tosissaan ihmetellä. Ajatelkaa, uskokaa tai älkää, ihan miten haluatte, mutta niin vain tapahtui että jokin raksahti pääni sisällä ja minä tulin järkiini. Minä, jota pidettiin sekopäänä, vedin rauhallisesti ja vakaasti pääni pois tuon hirveän olennon suusta, ja aloin rauhoittua. Myrsky, joka oli roihunut aivoissa alkoi tyyntyä. Älyn lempeät tuulet silittivät päätäni ja lämmittivät suloisesti. Voi, miten se tuntui ihanalta. Höristin korvia. Jostain kuului ääni: Minä luon teille kaikille kasvot joista hyvyys vilkahtaaa vihaisten uurteiden lomasta. Mistä se tuli. Minustako? Voi, en minä tiedä.
Ja tänä aamuna kuulin ihan selvästi, kun joku sanoi: ”Te kaikki maailman ihmiset olette vain osa luontojärjestelmää, joka on suunniteltu uusiutumaan. Te synnytte, elätte ja kuolette, annatte uudelle tilaa...” Se tuli kyllä radiosta, siitä olen varma. Ja sen minä kyllä jo jotenkin ymmärsin. En minä aivan tyhmä ole. Mutta miten tämä juttu minuun kiepsahti? Siinäpä onkin ihmettelemistä.



                                  

                       Hannigan & GSO - LIGETI Mysteries of the Macabre

        



72 kommenttia:

mikis kirjoitti...

Kafkamainen juttu. Mutta ei (onneksi) yhtä hyvä.

Tuo "Lähes mahdoton. Ei uskoisi." kumoavat toisensa. (Onneksi, koska meinasin heti kättelyssä säikähtyä.) Ja sitten siirrytään ikään kuin objektiksi; esim. teatterissa katsojan rooli on toiseksiparas rooli; ohjaaja on parempi. Hyvä. (Näyttelijät ovat nenäliinoja joihin voi pyyhkiä basilleja.) Ja sit! - ohoh - kyse onkin monologista. No, olkoon vaan, kyllä ihminen aina yhden monologin arvoinen on. (Vaikka meitä muita onkin kuin muurahaisia.) Hmnh, jos monologissa ei ihminen taistele itsensä kanssa, niin sittenhän se on komedia tai farssi, eli mitä tahansa. "Minä epäilen itsekin itseäni joka hetki". Tämä on ydin.

Diagnoosi - ja maailman väärimmin käsitetty sairaus on 'diagnoosi' - on että Ok, Ok, Ok.

Yksin, kaiken keskellä yksin. Olet ihana ihminen Liisu. Turhan julma olet itsellesi, et olisi. Täydellisiä ihmisiä en ole tavannut kuin patsaiksi valettuina, pronssisina, kaupunkien toreilla he kiiltelevät kun aurinko nousee, kun aurinko laskee. Ja hautausmaalla, ristien ja kivien alla, elävät nyt he jotka olivat aikoinaan "kaikkivaltiaita" ... joopa, joo.

Elämä meitä välillä tökkii terävällä leipäveitsellä. Mitä vittua sillä on väliä! Jos huomenna ei ole uusi päivä niin ylihuomenna on! Tai jos silloinkaan ei ole niin - no, se sit siitä. - Ps. Sinulla on niin paljon sanottavaa että sinun on sanottava se. Ennemmin tai myöhemmin. Koska... kuka muu sen sit sanoisi? (rakas p-aiseni!)

mikis kirjoitti...

Paperimaailmassa ihmiset menevät kuin partiopojat/tytöt telttoihin yöksi. Kuuset humisevat, taivaalla naureskelee täysikuu, eivätkä nuo partiolaiset saa unta. Joku järsii näkkileipää (naarkkssk nrks), joku nieleskelee (klunks), joku juo vettä ja kuiskaa hiljaa 'mama, mama, mia'. Muuten yö on sulkenut heidät sisäänsä kuin säkki. Juuttisäkki. Jossain parahtaa yölintu laulamaan PARAH, PARAHK. Muuten hiljaista on kuin haudassa - vain madot kiemurtelevat vähän hämmentyneinä. Kuu loistaa taivaalta, kuu. (Kuu on kuin Olli Virran suu kun se laulaa.) Mitään muuta sinä yönä ei vähään aikaan tapahdu. Eikä kyllä myöhemminkään. Tulee vaan aamu. Joka nousee metsän takaa, venyttelee ja haukottelee kuin kaskelotti.
Leveästi virnistelee meille Hän!

Liisu kirjoitti...

Kiitos, Mikis! (huom. Iso kirjain)

Olet pannut parastasi. Kirjoitat paremmin kui Kafka ja minä! Todella upeaa tekstiä noin vain latelet sisältäsi. Olet sinä ihmetyyppi.Tekstiemme pitäisi vaihtaa paikkaa.

Mutta tiedätkö, tuosta minun jutustani sen verran, että se on tautisen totta!
Siinä ei ole mitään liioiteltu. Koko ajan, huomaatko, teksti kumoaa itse itsensä.

Voi Mikis tietäisitpä miten totta tuo juttu on.

Minulla oli pään kokoinen solmu (aivoissa). Yritin kertoa siitä kun meillä oli iso sakki vieraita. Joukossa parikin psykiatria, ajattelin hyödyntää tilannetta, mutta arvaas, kuuntelivatko he! Nauraa pärskyttivät omille jutuilleen ja en saanut ääntäni kuuluviin sen pärskeen läpi. Ja sitten kun karjaisin: Hiljaa! Kuunnelkaa! Joku sanoi: No kerro se nopeasti. (He pelkäävät juttujani, tiedän sen.)

Mutta kertoa nyt nopeasti pään kokoista vyyhteä, ongelmakimppua, hahhaa, eihän sitä voi tehdä. Mieleni vaan pahoitin. (En tarkoita sitä elokuvaa Mielensä pahoittaja.)
Olisin halunnut herättää keskustelun siitä, miten toisia ihmisiä pitää kohdella. Mutta heille kelpasi vain hauskat jutut, joita he itse olivat pullollaan. Tai halusivat olla.

Tuo juttu, ongelmakimppu, oli siis minun itse yritettävä yksin ratkaista. Ja arvaas oliko vaikeaa? Oli.

Mutta jotenkin sain sen mieltä painavan kimpun, joka muistutti kerälle kiertynyttä lapamatoa (joka käyttää ihmisestä irti imemäänsä ainesta ravintonaan) aukeamaan, sen solmun siis. Sen kirjoituksen avulla. Ja niin se tippui pois päästä. Viime yön nukuin jo rauhallisena ilman mainittavia painajaisia.

Joo, Mikis, maailma on kumma. Me täällä blogimaailmassakin voimme aiheuttaa toisillemme mitä kummallisempia asioita. Siitä tässä oli perimmiltään kysymys. Olin hätää kärsimässä. Ja pohjimmiltaan syy on ihan oikeasti minussa itsessä, sillä kuka käskee minun olla täällä kirjoittelemassa kommentteja (ja muuta paskaa. Ant. ilmaisu!)

Minä tykkään ihmisistä (en kuitenkaan tahallaan ilkeistä enkä toisten surmaajista, vaikka kai heistäkin olisi tykättävä, ihmisiä kun ovat.)

mikis kirjoitti...

Kyllä minä Liisu tekstistäsi tajusin että sinulla on vakavampaakin sanottavaa, siksi ensin yritinkin sitä keventää omlalla kömpelöllä tavallani. - Anteeksi, Liisukkaiseni.

Et ole yksin. Arvattavasti juuri joka toinen ihminen kamppailee näiden ongelmien kanssa jotka sinulle ovat tulleet kouriintuntuvan läheisiksi, minä tiedän tämän. (Nämä naureskelevat psykiatritkin niin kun ne tulevat kotiinsa, edelleen hihitellen, niin ne vetävät käteensä vessassa, ensi aluksi. Sitten vasta he alkavat pohtia että... mitäs siis... tässä?) Et ole yksin. Ja sinun kivin tapasi voittaa nuo "lapamadot"päästäsi pois on ajatella, että mitä hyö ovat? - Ja siinä sinä olet vahva: omalla tavalla ajattelussasi. - Älä siitä ikinä luovu! (rakas liisu)

Liisu kirjoitti...

Ihan puhuit asiaa, mikis.

Kyllä tämä ihmisten touhu on aikamoista teatteria. Jokaiselle on annettu oma roolinsa, josta pitäisi parhaalla mahdollisella tavalla selviytyä. Eikä kenelläkään ole varmaan liian helppoa, vaikka saisi itse valita osansa.

Munkkilatinaa avuksi: Adhuc sub iudice lis est. (Kiista on vielä ratkaisematta.)
Eikä tämä kirjoitukseni jonka takana on vain toivoa paremmasta, auta asiaa, eikä vie sitä yhtään eteenpäin.

Juttu oli tarkoitettu surullisen hupaisaksi, mutta siitä taisi tulla liian vakava.

Anonyymi kirjoitti...

olli virta ja partiolaiset laulavat laulun "raha"

kouriintuntuvan - just

lapamato

mikis kirjoitti...

vai lapamato.
kuule, meneppäs takaisin sinne särkeen
mistä ihmisten ilmoille olet tullut.
koska
sun puheessas ei oo mitään järkee.

jäpä jäpä jää, jää jää jää.

mikis kirjoitti...

Olavi Virta laulaa ihanasti "Oi, hopeinen kuu. Tästä länsimaalaisetkin laulupedagoogit ovat samaa mieltä. Ps. Olli Virta 'Hopeinen kuu'. Kulli Varta 'Kas kuulepa hevojen kapsetta'.

Ihania lauluja kummatkin. Eikä kukaan tiedä kuka ne on säveltänyt. Onneksi sanoittaja tiedetään, hän on trad.

Hoh-hoijaa kun nukuttaa. Taidan tilata MacPitseeriasta itselleni tyynyn. Tai tytön. No, jos se tyttö olisi ihan - haukottelisi vain - hiljainen niin kyllähän sekin tyynystä kävisi. (Ainakin jos ei unissaan kovasti piereskelisi.)

Hmnh.

Anonyymi kirjoitti...

Mutkumutku mutkuja - aivopierut
- lintusia -
lintujen keveys
laulu on niiden olemus
(pingviini? heh)


"you're smarter to fit Varta!"
hehhehhh siis hevoset hmmmmm (monikko)

https://www.youtube.com/watch?v=YffJCh8hdtI&feature=player_detailpage&list=PL8D6ACE90999D5F77



Anonyymi kirjoitti...

Quidquid Latine dictum sit, altum videtur.

Liisu kirjoitti...

Mulla on jo rautapiikkikengät jalassa ja olen lähdössä lenkille, mutta kun tulen luen muutakin kuin tuo ylläolevan lauseen, joka näyttää (olevan totta sen perusteella mitä latinaa osaan /siis huonosti, vaikka ällä tuli joskus muinoin johonkin paperiin, joka on aivan tarpeeton. Ja se älläkin on aivan tarpeeton, mutta yritän sillä nyt selvästi nostaa jotain, jota ei ole olemassa.

Mutta on se sentään mahtavaa, kun osaa edes pirauksen latinaa! (ad hoc!)

mikis kirjoitti...

" ... Kirjoitat paremmin kui Kafka ja minä! ...

No älä ny. Kyllähän Kafkakin aika hyvin kirjoitti.

Hjalmar kirjoitti...

Olipa erinomainen (ja hauska) tuo Ligetin teos! Ja taas aivan hienosti musiikki oli juttuasi taustoittava ja siihen sopiva - Sinulla näyttää olevan hyvät tiedot neurologiassa.
Juttusi ekspressionistisen väkevä alku toi jostakin syystä mieleeni Tyko Sallisen maalaukset - en tiedä miksi, mutta samanlaista puuskuttavaa tunnelmaa siinä oli. Arvelit, että lapsena Sinua pidettiin viisaana korkean otsasi takia. No, eivätpä erehtyneet. Minua sen sijaan naurattaa usein, kun eräät minua tuntemattomat ihmiset olettavat minun olevan älykäs. Otaksun sen johtuvan siitä, että olen aina niin vakava ja kulmat kurtussa. Mutta se vain kai on huono tapa. Älykäs en edes halua olla. Minulle riittää vähempikin ja olen ollut tyytyväinen siihen, että joudun usein kovasti ponnistelemaan esimerkiksi jonkin teknisen tai matemaattisen pulman kimpussa, jonka joku koululainen ratkaisisi hetkessä. Liika älykkyys tekee ihmisestä siipirikon.

Liisu kirjoitti...

Lapamato ja mikis, luin hauskat, mutta järkeni yli viheltävät tekstinne, joista en siis oikein saanut kiinni, vaikka yritin.

Kafkaa olen lukenut aika paljon ja tuolla pöydällä näkyy olevan Erään koiran tutkimuksia. Sitä en ole ennättänyt lukea. Joku toinen on lukenut sen puolestani.

Katsotaas, miten se alkaa. Ai, sehän alkaakin sopivasti, mutta runolla. Kas näin:

"Ja ihmiset käyvät kävelyllä
vaatteissanssa soratiellä huojahdellen
tämän suuren taivaan alla,
jonka kaukaisien kumpareiden takaa
kaartuu kaukaisien kumpareiden taakse."

Ja sitten alkaa proosateksti. Ei, kyllä minun on tämä jossain vaiheessa luettava! Tuo nimi onkin ensimmäisen novellin nimi. Ne on kaikki novelleja, niitä onkin kiva lueskella. Tämän koira-novellin lisäksi siinä on takakannen mukaan 7 muuta.

Liisu kirjoitti...

Hjalmar,

minustakin tuo Ligeti sopii jutun soutavaan ja huopaavaan henkeen.
Se on makaaberi niin kuin juttukin.
En ollut sitä ennnen kuullut, mutta yks mun tuttu säveltäjä suositteli sitä, kun kysyin, mikä olisi sopiva biisi vähän heilahtelevaan, puoliälyttömään tekstiin. "Laita Ligetin Makaabereja mysteereja!" oli vastaus heti. Ja siellähän niitä oli, useampanakin versiona, YouTubessa.

Ennen tosiaan uskottiin, että jos oli pitkät sormet lapsella, "siitä tulee pianisti!" Ei pidä kuulema paikkaansa, voimaa täytyy sormissa olla, eikä käden leveyskään ole pahitteeksi.

Varmaan sama koskee otsan korkeutta. Näyttäähän esim. Halla-aho, jota paljon panetellaan, älykkäältä, ja kyllä hän minusta sitä onkin. Mutta ei näkö eikä luulot täsmää älykkyysmittarina.

Itse pidän itseäni tyhmänä. Se on helpoin rooli, sillä silloin ei tarvitse täyttää mitään mittoja eikä odotuksia.

Minustakin tuntuu, että liika älykkyys on enemmänkin haitaksi ihmiselle. Ja henkilökohtaisesti puolustan puolihulluja! :D

Monet pitävät esim. taiteilijoita täysin hulluina, mutta kyllä minusta heidänkin joukkonsa on aika vaihteleva.

mikis kirjoitti...

Minä pidän itseäni äärimmäisen älykkäänä. Koska he, jotka pitävät minua tyhmänä - ja voi hyvänen aika kun heitä on paljon, myrdiaaneittain - niin he itse vaan ovat niin samperin tyhmiä.

Anonyymi kirjoitti...

totta mikis - sinä olet viisaudessasi avaruus ei kun älykäs - ai mutta älykäs ei olekaan sama asia kuin viisas. Ok olet typistetty siis älykäs - katsos älykkäät eivät osaa lentää... tai jotain
minusta sinä olet avaruus

älykäs on ehkä jokin leikki
viisaus on sielu

Anonyymi kirjoitti...

olen tietoinen erään koiran tutkimuksista- teoksesta ja juonipaljastuksena kerron, että se tutkija oli itse lintu -
semmoinen luulen olevani kissa vaan olenkin fenix ja se tutkittava olikin semmoinen unilintu - taajuuslentäjä - fenix - kamikazeonnellinen

ai mikä jää jää jää
niikö jäässä? vai

Liisu kirjoitti...

mikis ja muut Anonyymit,

viette minulta sanat suusta
ilman sanoja
on vaikea puhua.

Teidän puheenne
korvaa kaiken.

Anonyymi kirjoitti...

mutta en minä halua korvata mitään
kuin olisi vain hetken palanen
-
haluaisin olla
macaaberi taiteilija
yhdessä,
sellainen suloinen soppa
metsäsienikeitto tai kalasoppa
ja viinimarjamehua
ja juustoinen ruislimppuleipä
ja ja ja

mikis kirjoitti...

ja ja ja ja...
Sinua olisi kiva nussia,
anonyymi,
kuulla kun puhisisit allani.
Ja katsoa sinua sitten kun sinä lähdet kävelemään minusta pois päin.
Jäähyväisissä on aina jotain, jota sillä hetkellä ei tiedä. Sillä...
se on ihan toista asiaa kun kävelet kadulla ja...
ja minä katson parveekkeelta kun sipaiset lakkiasi - oi, on se hyvin, älä siitä huolta kanna!
Ja sitten sinun kenkiesi kopina häipyy muuhun liikenteen meluun.

Äkkiä olet muualla.

mikis kirjoitti...

... muualla = poissa ...

(Tai en tiedä.)

Liisu kirjoitti...

Hela hoo! sanoisi Pessoa, jos hän lukisi Anonyymin ja mikiksen tekstejä tällä erää.

"Leikitkö sinä minua, kun kirjoittelet runoja anonyymina-itsenä itsellesi? Minähän käytin sitä keinoa, saadakseni itseni itselleni kuuluvaksi!"

Ja hän jatkaisi: "Ei hullumpaa, poika, ei yhtään hullumpaa, aika hyvä tuo runosi, mutta kun en osaa suomenkieltä, en käännettynäkään ymmärrä kaikkia sanoja. Varsinkin tuo sana "nussia" herättää kummastusta. Mitä se tarkoittaa? Onko se samaa kuin PORRA meidän kielessä?

Ja Pessoa vajoaa ajatuksiinsa. Kun hän lakkaa vajoamasta hän ikään kuin herää ja sanoo:

"Kunpa minä olisin tienraitin pöly
ja köyhien jalat polkisivat minua..."

Anonyymi kirjoitti...

kyllä, kyllä siis Pessoa -
runoileva stoalainen paimen ja modernisti,
kuin peiliin kurkistaisi

sekä Baudelaire, Pahan kukkia

ai poissa,
ei sitten

Anonyymi kirjoitti...

ja se kaskelotti syö muita kaloja - kirosanojentulva

https://www.youtube.com/watch?v=MbGNcoB2Y4I&feature=player_detailpage

mikis kirjoitti...

koira sanoo PORRA ja alkaa nussiA Anonyymia joka tarrautuu mikikseen joka ryyppää viina. Sit kaikki kaatuvat kolisten parkettilattialle.Sitte Pessoa tulee kotiinsa ja potkii kalossit pois jalastaan, koska ulkona sataa, ja sanoo "mitäs jengiä täällä ny taas majailee". Anonyymi, joka åylly pystyssä Mikikseen päin, joka koko ajan panee häntä - kuin Puimakone, niin huikkaa hälle: "mee (aah) tultiin (huh) vaan (ohoh) käymään (ai ai aia ai) täällä. Ja ja sitten hän sanoo (no voi jumantsukka kun tuntu hyvältä) ja pyyhkii servetillä... no, mitä nyt pyyhkii. Lähinnä omia paikkojaan. Eikä mikis malta lopettaa hymyilyään; pakko hänet on skipata ulos lumihankeen. Jäähtymään.

Anonyymi kirjoitti...

nonni :) heheheh -
katsos minä ajattelin tuon macaaberin tarkoittavan pikkaisen sopimatonta ja "hyvänmaun" rajoilla pyyhältävää juttua -
mutta se tarkoittikin kaameata (höh)"yhdessä macaaberia" en siis tarkoittanut - vaan tuota toista (naurattaa paljon)

hymyilyttää ja naurattaakin
ja lumihankeen :D

Liisu kirjoitti...

Gute Nacht! Alles gut.

Morgen, Morgen
ohne Sorgen!

Anonyymi kirjoitti...

Danke , danke
Herr,
oh danke
ach ja danke!

( kiusaan sinua, mutta vain vähän - sopivasti)

Irja Viirret kirjoitti...

Tätä en jaksanut Liisu, pyydän anteeksi, yritän joskus uudelleen jookos?

Liisu kirjoitti...

Mustis, en ihmettele, että et jaksanut, ja mahdotonta on alitajunnasta syöksynyttä tekstiä ymmärtää. (Varsinkaan jos itsellä ei ole samantapaisia kokemuksia,)

Tämä kuvaa täysin sisäistä tapahtumaa johon etsin mielessäni ratkaisua.

Lyhyesti sen voisi esittää yhtälöllä
good + good = bad

Et ymmärrä? No, ehkä sanat sanat ovat selkeämpiä.

Kysymys on kahdesta (siitä tuo alku) ihmisestä, joita ihailen, mutta joitten välinen asia varjostaa myös muita ihmisiä.

Siirryn lopputekstissä pohtimaan asiaa yksilötasolla.

Koko teksti kuvastaa mielenrauhan etsimistä, ei siis sen kummempaa.
Ehkä siinä on liioittelun makua, minulla on tapana dramatisoida tapahtumia. Jos kaksi leppäkerttua nakertaa toisiaan, saan kauhukohtauksen. (Se on yksi syy, miksi en aina halua katsoa luonto-ohjelmia.) Eäimet syövät toisiaan, ja ihmiset syövät eläimiä, joskus myös toisiaan, henkisesti, tai tai jos on pakko myös oikeasti. Useimmiten kuitenkin vain kuvaannollisesti.

Tietysti olen liioitellut asioita tuossa jutussa, mutta aika vihlovina olen ne kokenut. Ehkä myös pettymys ihmisiin (ja tietysti myös itseeni) on siihen vaikuttanut.

Tämän parempaa karttaa en pysty sinulle, Mustis, antamaan. Mutta kiva kun sanoit suoraan mielipiteesi.

Liisu kirjoitti...

mikis,

ei hätää. "Kiusaamisesi" koen leikkisäksi rajojen kokeilemiseksi.

Silloin kun olet tosissasi, kirjoitat kaunokirjallista tekstiä jota ei voi muuta kuin ihailla. (Mutta kuka sitä nyt jaksaa aina tosissaan olla, en minä ainakaan.)

Anonyymi kirjoitti...

hei koppisleppis
kauneinta on sanasi -
"ei hätää"
kuin tyyntyisi koski tyveneksi
kuin kaikki olisi hyvin
ja siivet kantaisi
myrskyn keskellä

Liisu kirjoitti...

leppiskoppis (vastaus)

se koski tyveni
se ajatteli
antaa mennä
suorana vesi!

Siivet lepattaa
kuin kolibrilla
pysyäkseen
paikoillaan
juoksematta
veden mukana

Anonyymi kirjoitti...

pysyväislepattelija

Laineilla
pehmeästi
hellyys
kosketti sydäntä
lento hurjanlainen

Liisu kirjoitti...

lepattelemaan opetteleva:

on vesimärkää
ja putous pelottaa
mut eipä hätää

hellalla on illalla
padassa kiehumassa
hyvää, makoisaa ruokaa

Anonyymi kirjoitti...

kosketit sydäntä
kohti tulta vakaasti käyn
armoton on sydän -
God Save the Goose
sen jo ymmärsin -
rakkahin

Anonyymi kirjoitti...

ja nöyrin sydämin
kaiken menetin

Anonyymi kirjoitti...

tai
en käy kohti tulta vakaasti -
tässähän se jo on
helvetti
ympärillä
unelmieni sielunmessu
teille muille
toivottavasti
kevät
ikuisesti
ja
rakkaus

Anonyymi kirjoitti...

minä menin jo
minne
eihän täällä ole
mitään
minne mennä
no
istunpa hetkisen
laitan ruokaa
ja roskat lakaisen -
kyllä sieltä
taas joku
(kultivoitunut tumputtaja)
jotain
jostain
tuli väsy
nukun pikkaisen
Dionysos
rakkaani
katso
nukun
tämän
miekan
alla
Sofokles
oi oliivipuuni

Liisu kirjoitti...

Kiitos runoista,
Hyvä runoilija

Olen syönyt
juonut kaksi lasillista
maitoa
mutta silti olen kuin
eksyksissä.

En tiedä
mikä on oikein
mikä väärin.

Olla olemassa
Olla olematta
Olla kumpaakaan.

Mihin johtavat tiet solmuiset
ei aavistustakaan.

Joku sanoo sitä
Joku sanoo tätä

En ymmärrä kumpaakaan.
Olen eksyksissä.
Kuin metsässä.

Anonyymi kirjoitti...

heijasi tuuli
rauhoitti
hitaasti puut kulkivat
metsän syli
keinuu keinuu tuulikehto

isopeikko kirjoitti...

Peikon miälestä tua oli miälenkiintoinen ja samalla vähän peikkoinen juttu. Sellaisissa jutuissa totuus ja kuvitelmat piilottelevat sanojen takana, hyppivät esiin miten sattuu. On hyvä, ettei Liisu jäänyt nieltäväksi, muuten täällä olisi mikä lie otus olevinaan Liisuna ja kirjoittelisi näitä juttuja.

Anonyymi kirjoitti...

suojaton lapsi
veitsenterällä kulkenut
avojäissä nukkunut
maahan paiskattu
iva katseessa
käsi nyrkissä
pois heitetty
ehjä valkoinen kukka
kirkas lähde
hiljainen kuu

Anonyymi kirjoitti...

mutta nämä ovat minun murusiani
hiekkaa
käden sylissä meri
päivän verran
kaikkialla lämpöisiä koteja
minä teen lumilinnan
lumiukko asui siinä
ei mitään sen kummempaa

Liisu kirjoitti...

Isopeikko,

niin, olisin voinut tulla syödyksi,
ja välillä minut nielaiseekin joku
monttumaiseen suuhunsa.

Liisu kirjoitti...

Runoilija-Anonyymi

Runosi hallitsevat maailmaa
milloin tahansa
mikä tahansa
vesi, hiekka, suojaton lapsi
voi muuttua runoksi

Anonyymi kirjoitti...

totta
runot ovat runoja
pitkästytän niillä teidät
laitan
pisteen -
liiallista
tajunnan virtaa
älämölöä
ei semmoinen peli vetele
mutta kiitän jaksamisesta -
lankarulla on
purettu
solmut keritty auki -
kesä voi tulla

Liisu kirjoitti...

Runoilija-Anonyymi

Kesää minäkin jo odotan.
Lämmin on parempi kuin kylmä
Ei liikaa lämpöä kuitenkaan
Eikä liikaa kylmyyttä.
Sopiva on sana
joka sopii mihin vaan.

Anonyymi kirjoitti...

Minä lennän nyt
sillä sinua rakastan
joka hetki
olkoot mukana kaikuja Vivaldista

rakastan sinua
liikahtamatta
katseellani

kahlittu mieli
kurkottavia käsiä

lähelle on pitkä matka

kadotettu totuus

Liisu kirjoitti...

Anonyymirunoilija,

hyviä oivalluksia tuossa rakkausrunossasi!
Esim "lähelle on pitkä matka" ja "kadotettu totuus".

Tuo jälkimmäinen toteamus on erittäin ajankohtainen minulla.

En tiedä mitä uskoa, en ole koskaan tiennyt, mitä uskoa.

Jonkun mielestä olen elämän pohjasakkaa, joku nostaa taivaisiin.
Itse haluaisin olla siinä keskivälillä, mutta eihän se onnistu. Välillä vajoan mutakuoppiin. Välillä oikaisen selkäni ja kohoan pinnalle. Ylös - alas, up and down, se on kohtaloni.

Viimeksi tietysti down.

Anonyymi kirjoitti...

kohtaamalla -
kuuntelemalla ja katsomalla
tuntemalla ja olemalla
sinä tiedät
totuuden

aivan niin kuin minäkin

kohtaamme hetkissä
tehkäämme niin
lintuseni
rakkaani

ja musiikissa

Liisu kirjoitti...

Jokaisella on oma totuutensa
poikeava toisten totuuksista
minun totuuteni vaihtelee
joskus se on pelkkää valhetta.

Hetket kuluvat lentäen
aamulla olet jo illassa
illalla aamussa

Musiikki sanana muistuttaa
musikkaa
musikka on venäläinen talonpoika
orjuudesta vapaa

Dostojevski istuu kellarissa ja kirjoittaa:
"Minä olen sairas ihminen... Olen paha ihminen. Epämiellyttävä ihminen. Luulen, että minulla on maksavaiva..."

Miksi Fedor puhuu niin?
Miksei rakasta ja anna lentää lintujen?
Pääsisi paljon helpommalla.
Ilman sydänoireita ja maksavaivoja.

Anonyymi kirjoitti...

Kaikki ovat -
totuus on
maailman valo
valhe vain hajottaa
kaiken

ihminen on vain ihminen

totuudessa kaksin
heleä sointu kanteleen
rakkaudessa
kirkkainta valoa

joskus maailmaa katsotaan
ymmärtämättä siitä mitään
ymmärrys on kauneutta

Anonyymi kirjoitti...

totuudessa kaksin
heleä sointu kanteleen
rakkaudessa
kirkkainta valoa

rakasta
ja anna lentää lintujen

Liisu kirjoitti...

A. Runoilija,

linnut nukkuu jo on yö
tänä iltana kuuntelin ja katselin konsertin musiikkitalossa
se lennätti minua

pilviin joita on taivaalla vaikka taivas on musta

hyvää yötä!

mikis kirjoitti...

Tänään tallustelin maapallon kuorella. Linnut lentelivät pääni päällä (VIUH VIUH). Kissa, jolla oli saappaat jalassa, tuli mua vastaan ja sanoi mulle PÄIVÄÄ. (Se oli siis Saapasjalkakissa.) Siili heräsi talviuniltaan ja ihmetteli "voihan Vee, taitaa olla vielä talvi?". Sitä samaa myös ystävällinen KarhuRouva ihmetteli. Muuten Luomakunta oli hiirenhiljaa... paitsi Tilhet, ne räksyttivät kun olivat ihan päissään kun olivat popsineet pakksen puremia Pihlajanmarjoja. - Ps. Enkä minä siitäkään tykännyt kun madot - ujojahan he yleensä ovat - yrittivät koko ajan vetää minua maan alle, omaan lämpimään jengiinsä... Vaan minäpä en mennyt! E.

Anonyymi kirjoitti...

sata kertaa
tuhat kertaa
uudestaan
laitat minut kuolemaan

kauniisti perhonen lensi
iholla

Liisu kirjoitti...

Oikeassa on Anonyymi tuolla ylempänä. Nyt runo muuttuu proosaksi.

Kokeilen tuleeko kommentti.
Latasin aamulla uuden ohjelman tähän koneeseen kun Safari oikutteli. Ohjelman nimi on Yosemite. Lataus onnistui ehkä (vaikka vähän tämä teksti heiluu liikaa vaakasuorassa suunnassa, se tuntuu kuin hakisi paikkaansa) mutta kaikki henkilökohtaiset asiat on nyt poissa. Muut hujan hajan. Alusta on aloitetava keräämään tietoja joita tarvitsen.

Nyt jännittää tuleeko tämä kommentti.

Jos tulee niin, mikis, kiva että käyt välillä täälläkin. Tulkitsin tuon kommenttisi kuvaannollisesta kuvaksi, jonka näen silmissäni. Hyvä, mikis, ettet mennyt matojen mukaan. Maan päällä on parempi olla kuin maan alla.
Niin ainakin luulisi, mutta tuleehan monelle meistä, minullekin, aina välillä tunne, että se on päinvastoin. Mutta elämä on suuri asia. Jos sen kerran menettää, sitä ei saa takaisin. Entä ikuinen elämä? Sellaisesta kuulee puhuttavan. Onko se totta vai kuviteltua, en tiedä. Ja uskon ettei kukaan muukaan tiedä.

Ehkä näen kuvan suurennettuna. Ehkä kysymys on satunnaisista asioista. Mutta ei sen väliä. Asiat pysyvät asioina.

Anonyymi kirjoitti...

Tecum vivere amem, tecum obeam libens

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&x-yt-cl=85114404&v=JnmZdTiyE-Q&x-yt-ts=1422579428

pala perhonen
tuhoudu
pois on valo

Anonyymi kirjoitti...

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&x-yt-cl=85114404&v=dVLp_igUBBc&x-yt-ts=1422579428

mikis kirjoitti...

Mä en oikein tulevaan elämään usko, Liisu rakas, vedonlyöntikertoimeni sen suhteen on 0,5/99,5. - Ja jos joku tuleva Elämä onkin, entäs sitten? Minkä takia se mitätöisi sen että me tässä olevassa Elämässä emme voisi käyttäytyä toisiamme kohtaan inhimillisesti? Miksi emme?

Anonyymi kirjoitti...

kuka kysyy rakkaudesta
kun se on

kuka kysyy
kuka kysyy
kuka kysyy

Anonyymi kirjoitti...

niin teemme
pakottaa ei voi
vahva on sydän
vahva on mieli

rakkaani
omenapuuni

Anonyymi kirjoitti...

ilo
suuri oppi
kauneus

jokin yhdistää
jokin maailmanhenki
sydämestä sydämeen
kuin ajatus
ilmassa kulkeva

Liisu kirjoitti...

Anonyymi,

Ólafur Arnalds'n improvisaatiot on hyviä- Kuuntelin tuon ensimmäisen linkkisi tuoman musiikin alusta loppuun. Kaunista se on, rauhallista ja valmiin tuntuista.

Mitä tuon toisen linkin takana piilee, sen kuuntelen toisen kerran. Taistelen edelleen tämän koneeni kanssa, se välillä toimii, välillä ei. Ilahduin kun sain youtuben toimimaan, heräsi toivo ettei kaikki olekaan menetetty tuon uuden selaimen takia.

Tuo viimeinen runo tuntuu hyvin todelliselta ja siinä on kaunis ajatus.

Liisu kirjoitti...

mikis,

samoilla linjoilla ollaan. Minä en edes haluaisi elää ikuisesti, miksi pitäisi? Täällä maan päällä on tarpeeksi taivaallista ja vähemmän taivaallista oloa.

Ei minustakaan kannattaisi toimia toisia ihmisiä vastaan. Mutta ihan kaikkea on mahdotonta hyväksyä. Elämä on joskus pirullista, se pitää kai oppia hyväksymään. Ehkä paha kirkastaa hyvää. Jos olisi aina kirkasta, ei sitä kukaan edes huomaisi.

Jaoin tänään facebookissa Anita Konkan haastattelua, jossa hän uskaltaa tuoda esiin rehellisesti omaa elämäänsä, samaa mitä hän kirjassaan Unennäkijän muistelmat on kertonut. Kaikista ongelmistaan hän on selviytynyt ja on hyvänä esimerkkinä niille, joilla ei mene niin hyvin kuin haluaisi.

Anonyymi kirjoitti...

minä haluaisin
ikuisesti
pitää sylissäni
rakkainta

ja siksi
matkaamme kaksin
ajassa
ajan yli

unessa
oi kätketty
oi malja
unta on elämämme

Liisu kirjoitti...

Runo on oikeassa, unta on elämämme.

Niiin unta se on minulla, että kun olen varsinainen uniennäkijä, tulee tunne, että elän yöllä enemmän kuin päivällä.

Anonyymi kirjoitti...

yhtäkkiä
riksraks
sydän rasahti
kuin keväinen jää
metsäpurossa

kosketin ilmaa

kuinka väsynyt olenkaan
missä on minkään mieli

Liisu kirjoitti...

Miten kiireistä on elämä
olisi syytä pysähtyä
Ihmisvilskeessä
se on vaikeaa
pitää jokaista tuttua tervehtiä
laskea suustaan sanoja
pelkkää kontaktiääntelyä

"kuinka väsynyt olenkaan
missä on minkään mieli"

(Siis sama täällä...)

Anonyymi kirjoitti...

kaikessa läsnä
absurdissa näytelmässä
hölmön huvi
lämpöistä teetä
jakakaamme se ilolla
olet köykäinen
oivalla se
oi lähijunani